Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Apakah Ciri-ciri Penceramah Yang Hebat?

on May 7, 2011

Salam kepada semua manusia pemikir. Kali ini saya ingin berkongsi sedikit kaji selidik mengenai ciri-ciri seorang pemidato mahupun penceramah yang hebat? Ini merupakan satu pemerhatian yang telah saya buat sepanjang saya memerhatikan ragam manusia yang bergelar penceramah. Saya suka melihat gaya-gaya beberapa tokoh motivasi, tokoh penceramah mahupun tokoh pimpinan negara berucap di kalangan khalayak ramai. Semua mereka ini mempunyai gayanya yang tersendiri. Saya juga menanam cita-cita mahu menjadi seperti mereka. Mereka hebat melontarkan idea-idea, fakta-fakta, info-info, tips, maklumat, langkah-langkah secara sepontan. Semua ayatnya tersusun rapi, tanpa sebarang sekat-sekat pun. Lancar sahaja idea mereka ketika memberi ucapan.

Berikut adalah beberapa ciri-ciri dari seorang penceramah yang sangat berjaya yang sering menjadi bualan masyarakat. Mudah-mudahan perkongsian ini menjadi bahan yang bermanfaat kepada diri saya dan juga kepada para pembaca semua.

1.Mereka datang lebih awal dan memeriksa sistem suara sebelum bermulanya majlis.

2.Mereka bercakap tentang subjek yang mana pendengar mahu dengar, seperti isu-isu yang menarik, perkara-perkara yang masih belum dibincangkan, hal-hal yang patut dititikberatkan dalam masyarakat, tips-tips yang berguna dan sebagainya yang mendatangkan manfaat dalam kehidupan harian kita. Mereka juga menggunakan kata-kata dan bahasa tubuh yang menunjukkan ghairah mereka dalam menyampaikan sesuatu subjek tersebut.

3.Mereka bersama audiens mereka dalam beberapa minit pertama dengan menceritakan sesuatu yang memukau, sebuah kejadian lucu, kenyataan mengejutkan atau mungkin puisi-puisi, rangkap pantun dan sebagainya. Mereka tahu bagaimana membuat  pembuka bicara mereka berkaitan dengan bahan-bahan subjek tersebut.

4. Mereka seorang yang beranni. Mereka tidak hanya mengatakan apa yang penonton ingin dengar, tetapi apa yang mereka PERLU dengar. Dengan kata lain, perkara yang  mereka sampaikan itu dapat meningkatkan ransangan pemikiran penonton. Mereka memberikan penonton mereka beberapa idea-idea yang segar.

5.Mereka  membuat lebih dari 3-4 point dalam sesi ceramah mereka. Beberapa point yang diberikan dan dikongsikan bersama penonton itu lebih daripada 3-4 point bagi penonton membuat banyak pilihan dalam melaksanakan saranan daripada penceramah tersebut. Pilihan yang diberikan dapat membuatkan penonton rasa selesa. Bukan untuk mengelirukan penonton tetapi dengan tujuan mahu penonton sendiri diajak berfikir tentang hal yang dibincangkan itu. Bagi setiap point utama mereka akan menceritakan dan menerangkan dengan ringkas, jelas dan mudah difahami. Sebuah cerita yang bagus membangkitkan emosi dan menarik minat penonton mendengarnya.

6. Mereka tidak hanya memandang pada satu tempat sahaja ketika menyampaikan ceramah. Malah mereka memandang penonton dari segenap ruang. Baik dari kiri kanan hujung hingga ke belakang semuanya akan diperhatikan dengan baik. Hal ini membuat mereka kelihatan lebih tulus dan benar-benar hadir bersama penonton. Penonton yang berada di belakang seperti dihargai.

7. Sebelum menutup, mereka meringkaskan dan mengulangi point utama mereka. Mereka menamatkan dengan cerita inspirasi sebagai perkara yang boleh dibayang oleh penonton berkaitan tentang subjek yang disampaikan sebelum ini. Mereka dapat memegang penonton, dapat memukau penonton, sehinggakan subjek tersebut boleh diingati oleh penonton apabila pulang nanti.

8.Mereka tidak bercakap terlalu lama. Mereka tahu berapa banyak masa mereka telah ditetapkan dan mereka tidak melebihi itu. Mereka pandai untuk menggunakan masa dan mengaturnya dengan baik.
9.Mereka berlatih ucapan mereka beberapa kali sebelum majlis. Persedian yang lengkap itu perlu ada bagi setiap penceramah.

10.Semua penceramah ini berjaya dalam hidup mereka sendiri. Mereka dapat mempromosikan diri mereka sendiri. Mereka menjadi contoh panduan kepada penonton yang melihatnya.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

Simply

Make It Simple

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: