Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Salam Lebaran

on October 14, 2007

Malam lepas dari kami berbuka puasa di rumah Mohd Amin (kawan arab) di Marj, tiba sahaja di Mu’tah, kami singgha la nk beli brg2 utk buat kueh raya. Arab2 ni kata esok raya. Ha!! kami terkejut. Ha pe lg, kelab kabut la.
Malam tu kami serumah (aku, syfQ & ikHwan) & ita,yong,kakak,akak & sheikh Fahmi buat kueh raya semperit. Entah cmne disebabkn salah adunan, kueh tu xjadi.Hampeh..

Hari Raya Pertama
Pagi Jumaat (12hb Oktober 2007 ) adalah pg raya aku yang pertama di tempat org. Aku pakai wrn pink. Kawan serumah semua dh bersiap. Kami solat raya di Masjid belakang rumah kami ni, bersama anak-anak M’sia. Selesai solat, Presden PERMATA menyampaikn khutbah. Selesai je, kami semua bersalam-salaman..Dgn sesi fotoghrafinya..Agak meriah sikit la kn.
Lepas tu masing-masing ikut haluan utk berkunjung ke rumah terbuka kawan-kawan. Kami pulak ikut je la Senior Mizi. Dia bawa kami melawat Doc. Malik (abang Doc. Razak ). Kunjungan kami disambut dgn hidangan halawiat. Sedap juga. Doc. Malik kakinya cedera. Senior2 yang ikut rombongan ni sembag2 dgn beliau. Kami yg masih baru ni xtau pe nk di sembangkan. +2 lagi aku, aku bukannya hebat pn. Ckp arab pn masih lg merangkak-rangkak. Mereka masing-masing bertanya psl hukum- hakam ni kat Doc. Beliau jawab dgn sempontan je. Sepanjang time dia k jwb tu de je paggilan phone utk dia. Ramai jugak org2 kenalan dia b’tanya sebarang kemusykilan kt dia. Kebanyakan bertny pasal adakah solat Jumaat hari ni sunat je? ye la kn, hari ni je dh de 2 khutbah. 1 khutbah time solat raya td. 2 khutbah Jumaat ni. So adakah solat jumaat ni hanya sunat je.
Dalam kul 10 pg lebih cm2, kami bersama rombongan g plk ke rumah Ustaz Osman, dia buat umah terbuka. Selesai je mkn2, kami blk umah Heik Nizom..entah cmne msg2 t’tidur smpai petang. Gile..raya kt umah je sepanjang petang 2.
Malam masing-masing boring. Kami rancang nk g beraya umah org la. Kami g la raya umah bdk gurl perak dgn Sheikh Fahmi dgn K.Sarah, ita, yong, kakak, akak. Pastu kami Laki je g raya umah Nain.

Hari Raya Kedua
Kul 11 pg. Kami bersiap2 nk ke aMman. Bersama PERMATA, org2 yg bagi nama g beraya ke MSD Embassy di Amman. Naik 1 bas.
Sampai dlm kul 1.30 tghr. Kami jmpa kwn2 BTN hari tu. Aku jmp SyauQi (ketua kump aku). Tp aku xde plk jmp dgn aNas.Dia xjd g Jordan kot. Xpsti la pe problm dia. Ramai jugak anak-anak M’sia yg smbung stdy kt Jordan ni. Majlis rumah terbuka MSD ni buka dr pg td utk student2 M’sia dr seluruh Jordan. Suasana agak meriah la juga. Kira ok la.ho3..
Kami blk Mu’tah dlm kul 9 lebih mlm.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span

%d bloggers like this: