Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Apa itu epal?

on August 19, 2008

Salam Alaik & Salam Sejahtera pada kawan-kawan. Harap korang ceria-ceria selalu.

Ok kali ni aku nak kongsi sedikit maklumat tambahan mengenai E. P. A. L. (ha harap korang dapat eja dengan hebat). Maklumat ni aku tambah berikutan dengan entri  aku yang lepas. Hmmm maklumat tambahan ni aku ambil dari kawan blogger aku, saudara Mahsyar. Terima kasih atas beliau..hoHoho..

 

 

Ini adalah antara khasiat epal untuk maklumat tambahan untuk korang. Harap korang semua bahagia membacanya.YiHaaaa!!..

  • Sebiji epal sehari memberi anda sejumlah lima gram serat. Kalau sebulan korang amik 30 biji epal dah berapa kilo serat dalam perut korang?
  • Epal juge mengandungi anti oksidan yang menurunkan risiko masalah jantung dan barah. Anti oksida juge membantu mengurangkan kedut-kedut dan bintik hitam di muka bak iklan nevia visage tu.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu mengekalkan berat badan. (sebab ada fiber, yang boleh mengurangkan kolesterol dalam badan)

 

Korang suka makan epal tak? so makan lah dengan enak. Epal bukan saja mengandungi vitamin C yang boleh mengurangkan risiko kanser dan menghalang kerosakan DNA, malah epal juga untuk pengetahuan korang dalam epal ni kan ada sejenis bahan kimia yang boleh melindungi otak dari penyakit seperti parknson dan alzheimer’s.

Epal ni juga kan boleh buangkan sisa-sisa makanan yang terperangkap pada gigi tau, memang sesuai sangat lah ia jadi sebagai pencuci mulut selepas makan. Apa-apa pun kesimpulannya epal adalah warna hijau dan merah. Kalau ada yang warna selain tu, ha tolong bagi tahu aku k..aku tak penah lagi tengok epal warna lain. Lampirkan sekali picture nya sekali k..

Ok semua, moga kita bertemu di lain waktu dan masa yang sama. TaTa…dan Salam Alaik Salam Ceria =)

 

 

 


6 responses to “Apa itu epal?

  1. cikf=) says:

    huhu…sy dh lame x makan epal..asyik makan rambutan n durian je lately..hihi

  2. nemo=) says:

    emm..epal jgk leh gne untk m’hilgkn ktiak yg hitam..hihi..ops,bkn hilgkn ktiak tp hilgkn wrna htm 2..

  3. nas says:

    oo………………
    ye ke
    kalau cm 2
    tolong beli kat kite epal ek…
    bnyak la cikt….
    hheeeee
    ala sedekah ckit
    buat amal jariah
    kan sedekah tu di tuntuk dlm islam
    heeeeeeeeeeeeeee

  4. shinja says:

    ewah-ewah…suka ye kamu

  5. orange says:

    ermm..epal smmgnya sedap..!makan sebiji nak lg..huhu..

  6. danell says:

    epal memang sedap dimakan begitu saja

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span

%d bloggers like this: