Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Kekalkan tradisi, jadikan warisan yang bernilai

on May 24, 2009


Kami bahagia dengan ini

Mu’tah…merupakan tempat letaknya PERMATA dan ahli-ahlinya.

Bukanlah aku ingin bangga dengan kawasan yang dikatakan kampung ini. Tapi ianya adalah hakikat yang ahli-ahli PERMATA mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Ahli-ahli PERMATA yang terlibat secara langsung dengan KARISMA’09 yang baru berakhir aku kira dapat memberikan taraf 5 bintang dengan meraikan tetamu yang hadir dan melayan kawan-kawan yang datang dari Irbid dan Mafraq sebagai tetamu. Syabas buat kalian semua. 

Itu keistimewaan kita. Teruskan dan kekalkan ia. Jangan terus terkubur dek di telan zaman. Aku dapat rasakan yang kita mampu buat masyarakat yang di luar sana terpegun dengan cara kita. Aku kagum dengan kawan-kawan di sini yang mampu melayan tetamu yang hadir dengan layanan baik. Tidak kiralah ianya siapa.

Kami…Mu’tah punya kelebihan tersendiri.

Perlu diingatkan, kami juga mampu duduk semeja walaupun kami berlainan fikiran, lain fahamannya. Aku suka pada mereka-mereka yang memberikan idea yang tidak kering-kering, pendapat tersendiri dan semangat ukhuwwah. 

Kita perlu jaga semua kelebihan ini. Walaupun di luar sana melihat yang buruk-buruk sahaja tentang kita, tapi kita sebagai warga di sini lebih tahu, lebih arif apa yang berlaku di antara kita. Mereka apa tahu. Tahu mengata begini begini dan begitu sahaja tanpa melihat sendiri apa yang berlaku. Bukankah begitu kawan-kawan. Aku bukanlah mahu berbangga apa yang ada di sini, tapi sebagai mahu  mengucapan tahniah buat kawan-kawan yang dapat membawa “Perpaduan”. 

Jadikan ia sebagai tradisi kita. Warisan yang perlu dijaga. Siapa yang menciptakannya? Itu tanya diri anda sendiri. Yang penting di sini perlu dijaga rapi supaya ia tidak dinodai oleh mana-mana manusia yang busuk hati tentang ‘kebahagian’ kita. 

Kita mungkin berbeza dengan mereka. Mungkin juga sama dengan mereka. Apa yang sama? Kita adalah rakyat Malaysia. Itu yang aku ingin katakan. Kita adalah rakyat Malaysia. Biarlah kita ini dari negeri mana pun, yang penting kita bersatu. Satu hati, satu matlamat, satu suara. Itulah namanya perpaduan.

Pilihlah nanti individu yang dapat meneruskan matlamat murni ini.

 

Pelajar Malaysia di Jordan 

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan Mu’tah.Ammankebanyakannya merupakan pelajar yang belajar di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Setiap dari mereka ini bergiat aktif melaksanakan pelbagai jenis aktiviti. Ha lihat, bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat. Walaupun begitu belajar juga tidak diabaikan. Anda boleh fikir sendiri. 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. 
Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan 
pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan 
Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar 
di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid 
mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia 
yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran. 
Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian 
setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, 
waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan 
faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat 
program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini 
tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat 
melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan 
oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis 
Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun 
Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah 
ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat, 
bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat 
mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.
Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, 
ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini 
dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa 
dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari 
kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. 
Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku 
mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah 
dalam perpaduan sesama kita.
Jalinan pandangan.
Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani 
aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini 
bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau 
bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara 
kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara 
pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat 
sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik. 
Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku 
inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia 
punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan 
ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan 
keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan 
masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. 
Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik 
hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada 
pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza 
latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. 
Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria.   

Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan

 

pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan

 

Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar

 

di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid

 

mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia

 

yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

 

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian

 

setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya,

 

waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan

 

faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat

 

program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini

 

tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat

 

melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan

 

oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis

 

Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun

 

Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah

 

ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat,

 

bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat

 

mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.

 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan,

 

ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini

 

dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa

 

dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari

 

kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama.

 

Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku

 

mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah

 

dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani

 

aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini

 

bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau

 

bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara

 

kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara

 

pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat

 

sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.

 

Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku

 

inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia

 

punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan

 

ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan

 

keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan

 

masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir.

 

Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik

 

hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada

 

pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza

 

latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa.

 

Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.


Leave a Reply

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span

