Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Hubungan Baik Dengan Umum

on January 15, 2011

Perhubungan awam merupakan satu faktor paling penting bersosial dalam masyarakat luas. Ini dapat kita lihat sendiri hubungan antara perniagaan kita dengan pelanggan, hubungan dengan pelbagai lapisan masyarakat.

Ada pelbagai jenis cara untuk mendapatkan perhubungan awam. Salah satu cara adalah melalui penyebaran buletin ringkas beserta dengan borang komentar, di mana kita dapat berkongsi berita tentang peristiwa atau prestasi dalam syarikat atau organisasi. Bentuk perhubungan awam ini memberikan kita kawalan penuh dalam memastikan syarikat atau organisasi kita dapat di kenali ramai kepada awam. Orang awam yang berada di sekeliling kita ini  adalah orang yang  kemungkinan besar mempunyai pelbagai jenis perniagaan seperti anda sekiranya anda mempunyai sebuah perniagaan , mereka itu kemungkinan adalah pelanggan kita, mungkin juga pesaing kita, dan peminat kita.  Jadi apakah tanggapan orang awam terhadap kita dalam kita menjalankan perniagaan kita selama ini atau kita sebagai salah satu pimpinan dalam menerajui sesebuah organisasi?

Ketika mengeluarkan buletin, kita perlu memastikan bahawa maklumat yang diberikan adalah menarik kepada para pembaca. Tajuknya dapat menarik perhatian pembaca dan mendorong mereka untuk terus membaca. Testimonial dan sejarah perniagaan kita, organisasi kita serta isu semasa berkaitan dapat membina kredibiliti kita, dan menunjukkan kepuasan pelanggan dengan perniagaan  dan produk kita. Pastikan juga komen dalamnya memberikan fokus kepada anda.

Respon yang baik  dari pelanggan yang puas dengan perkidmatan kita dapat membawa kita kepada pangkalan memperluaskan pengaruh awam, tetapi pada masa yang sama sekiranya terdapat respon yang  negatif dari pelanggan yang tidak berpuas hati ia boleh menyebabkan kerosakan besar perniagaan atau organisasi kita. Apabila dalam pertemuan satu-satu pelanggan, kita haruslah memberikan penerangan secara terang, ikhlas dan jujur. Pelanggan kita layak mendengar dan memberi maklum balas dalam kita memperbaiki apa yang kurang dalam perniagaan atau organisasi kita ini. Luangkan masa untuk mendengar pertanyaan mereka dan berkomentar kerana ia dapat membantu kita untuk memahami keperluan mereka dan memastikan mereka puas hati dengan perkhidmatan yang telah kita berikan. Jika kita hanya bercakap sahaja tanya mendengar apakah kehendak dan komentar mereka, kemungkinan besar, pelanggan kita akan merasa tertekan  dan kita berisiko kehilangan jualan, serta pelanggan-pelanggan yang berpotensi.

Menjaga hubungan dengan orang awam merupakan aspek penting dalam mempromosikan perniagaan kita dan membina pangkalan pelanggan yang solid. Bukan sahaja, malah ia memberikan satu impak besar dalam kotak pemikiran orang awam tentang kita, mereka sentiasa mengingati nama kita  supaya mereka akan datang lagi untuk terus berurusan dengan kita.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span

%d bloggers like this: