Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Hubungan Baik Dengan Umum

Perhubungan awam merupakan satu faktor paling penting bersosial dalam masyarakat luas. Ini dapat kita lihat sendiri hubungan antara perniagaan kita dengan pelanggan, hubungan dengan pelbagai lapisan masyarakat.

Ada pelbagai jenis cara untuk mendapatkan perhubungan awam. Salah satu cara adalah melalui penyebaran buletin ringkas beserta dengan borang komentar, di mana kita dapat berkongsi berita tentang peristiwa atau prestasi dalam syarikat atau organisasi. Bentuk perhubungan awam ini memberikan kita kawalan penuh dalam memastikan syarikat atau organisasi kita dapat di kenali ramai kepada awam. Orang awam yang berada di sekeliling kita ini  adalah orang yang  kemungkinan besar mempunyai pelbagai jenis perniagaan seperti anda sekiranya anda mempunyai sebuah perniagaan , mereka itu kemungkinan adalah pelanggan kita, mungkin juga pesaing kita, dan peminat kita.  Jadi apakah tanggapan orang awam terhadap kita dalam kita menjalankan perniagaan kita selama ini atau kita sebagai salah satu pimpinan dalam menerajui sesebuah organisasi?

Ketika mengeluarkan buletin, kita perlu memastikan bahawa maklumat yang diberikan adalah menarik kepada para pembaca. Tajuknya dapat menarik perhatian pembaca dan mendorong mereka untuk terus membaca. Testimonial dan sejarah perniagaan kita, organisasi kita serta isu semasa berkaitan dapat membina kredibiliti kita, dan menunjukkan kepuasan pelanggan dengan perniagaan  dan produk kita. Pastikan juga komen dalamnya memberikan fokus kepada anda.

Respon yang baik  dari pelanggan yang puas dengan perkidmatan kita dapat membawa kita kepada pangkalan memperluaskan pengaruh awam, tetapi pada masa yang sama sekiranya terdapat respon yang  negatif dari pelanggan yang tidak berpuas hati ia boleh menyebabkan kerosakan besar perniagaan atau organisasi kita. Apabila dalam pertemuan satu-satu pelanggan, kita haruslah memberikan penerangan secara terang, ikhlas dan jujur. Pelanggan kita layak mendengar dan memberi maklum balas dalam kita memperbaiki apa yang kurang dalam perniagaan atau organisasi kita ini. Luangkan masa untuk mendengar pertanyaan mereka dan berkomentar kerana ia dapat membantu kita untuk memahami keperluan mereka dan memastikan mereka puas hati dengan perkhidmatan yang telah kita berikan. Jika kita hanya bercakap sahaja tanya mendengar apakah kehendak dan komentar mereka, kemungkinan besar, pelanggan kita akan merasa tertekan  dan kita berisiko kehilangan jualan, serta pelanggan-pelanggan yang berpotensi.

Menjaga hubungan dengan orang awam merupakan aspek penting dalam mempromosikan perniagaan kita dan membina pangkalan pelanggan yang solid. Bukan sahaja, malah ia memberikan satu impak besar dalam kotak pemikiran orang awam tentang kita, mereka sentiasa mengingati nama kita  supaya mereka akan datang lagi untuk terus berurusan dengan kita.

Advertisements
Leave a comment »

Lawatan Delegasi Negeri Perak ke Jordan

8 Ogos 2009 hari Sabtu, yang bertempat di bangunan rasmi Jabatan Penuntut Malaysia Amman, baru-baru ni satu lawatan kerja dari delegasi Negeri Perak ke Jordan. Lawatan kerja yang bermula dari Mesir kemudian ke Jordan dan terakhir ke Syria. Lawatan kerja ini melibatkan anak-anak Perak yang belajar di Timur Tengah bagi melihat sendiri dan berdialog berkenaan tentang masalah anak Perak di sini.

Sekalung penghargaan kepada Dato Dr. Abdul Rahman Bin Hashim (Setiausaha Kerajaan Negeri Perak), Dato Ahmad Kamal Bin Md Shahid (Penasihat Undang-Undang Negeri Perak), Dato Jamalludin Al Amini Bin Hj Ahmad (Pegawai Kewangan Negeri Perak), Mr Mohammad Zahir Bin Abdul Khalid (Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi), Datuk Mohd Najmuddin Bin Elias Al-Hafiz (Penasihat Agama kepada Menteri Besar Perak merangkap ADUN Batu Kurau), Tan Sri Harussani Bin Hj Zakaria (S.S Mufti Kerajaan Negeri Perak), Pn. Sri Ainon Bin Abd Ghani, Dato Mohamah Nor Bin Mansor (Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam Perak), Dato Zainal Abidin Bin Omar (Pengarah Pembangunan Negeri Perak), Dato Mohd Hafarizam Bin Harun (Peguam Tetuan Wan & Aishah Mubarak), Dato Rosli Bin Husin (ADUN Behrang), Datuk Mohd Tarmizi Bin Idris (ADUN Kenering), Dato Rusnah Bt. Kassim (ADUN Hulu Kinta), Mr Jamaluddin Bin Mohd Radzi (ADUN Behrang), Mr Mohd Osman Bin Mohd Jailu (ADUN Changkat Jering), Mr Azhar Bin Ahmad (Pegawai Khas kepada Menteri Besar), Dato Ir. Safry Kamal Bin Ahmad (Pengarah JKR Negeri Perak), Dato Abdul Aziz Khan Bin Abdul Khayum Khan (Pengurus Syarikat A&A Carpet Sdn. Bhd), Mr Mohd Nizam Bin Mohd Hassan kerana sudi datang menziarahi kami, anak-anak Perak yang belajar di sini.

Lawatan ini juga membuka ruang bagi memperkenalkan barisan baru Badan Kebajikan Anak Perak Jordan sesi 2009/2010 kepada pihak Kerajaan Perak sendiri. Moga barisan baru BKAPJ kali ini meneruskan agenda menjaga kebajikan ahli-ahlinya. Saya akan menyokong sepenuhnya dan cuba memberikan komitmen yang padu pada kalian.

Diharapkan pertemuan ini merupakan satu peluang untuk membina semangat dan motivasi kepada kami dalam meneruskan cita-cita kami hingga ke puncak jaya. Doakan kami moga berjaya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang di mata masyarakat.

3 Comments »

Berakhirnya Yang Lama Kemudiannya Bermulalah Yang Baru

Salam Comel buat kalian semua.

31hb ogos 2009 merupakan hari terakhirnya sesi perkhidmatan untuk pimpinan Badan Kebajikan Anak Perak Jordan 0809. 31hb, lepas Jumaat telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-9 BKAPJ0809 yang bertempat di Bayt Muhseneen, Irbid. Dirasmikan oleh Tuan Presiden MPPM0910 yang baru, Saudara Ahmad Syahrul b Adnan.

Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-9 ini berjalan dengan lancarnya walaupun dalam keadaan bersederhana. Alhamdulillah. Dengan kehadiran seramai 57 orang sudah mencukupi korum untuk berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan BKAPJ ini. Tahniah pada mereka yang hadir.

Sejarah Ringkas BKAPJ

Saya akan menceritakan sedikit sejarah awal BKAPJ ini. Pada 17hb Februari 1995 satu bdan penaja telah ditubuhkan dan dipengerusikan oleh saudara Ahmad Husni Hj. Hassan, untuk pengetahuan kalian, beliau merupakan lucture saya di Kolej Islam Perak Darul Ridzuan dahulu. Pada awal penubuhan beliau telah merangka draf perlembagaan dan penubuhan satu persatuan rasmi bagi pelajar-pelajar anak Perak di Jordan. Pelbagai jenis rintangan dan cabaran yang dihadapi oleh pihak badan penaja dalam merangka draf perlembagaan dan dasar persatuan yang bakal ditubuh nanti sehingga memakan masa hampir satu tahun tiga bulan. Lama juga tu.

Alhamdulillah berkat doa, kekuatan dan keazaman yang tinggi, akhirnya badan penaja dapat merealisasikan impian setiap pelajar anak Perak untuk melihat satu persatuan rasmi yang telah dipersetujui namanya dengan Ikatan Mahasiswa Perak Jordan dengan nama ringkasnya IMPJ. Persatuan ini telah ditubuhkan secara rasmi pada 4 Mei 1996 bersamaan 15 Zulkaedah 1416H pada haru Khamis bertempat di Dewan Khalil bin Ahmad Farahidi di University of Jordan iaitu hari berlangsungnya Mesyuarat Agung Penubuhan IMPJ.

IMPJ ini bermotokan ‘Berilmu, Beramal dan Bertaqwa”. Nama pertubuhan terpaksa ditukar pada 1999 kepada Badan Kebajikan Anak Perak Jordan atau nama ringkasnya BKAPJ. Nama ini telah memenuhi salah satu kreateria syarat sebagai penubuhan rasmi. Seterusnya para ahli telah mengarahkan urusan pengiktirafan ini kepada Jawatankuasa Penaja BKAPJ dalam merangka sekali lagi draf perlembagaan BKAPJ tanpa membuat pembubaran IMPJ. Tindakan ini dilakukan sebagai menghargai sumbangan perintis IMPJ yang telah menyatupadukan anak-anak Perak di Jordan ini dalam sebuah keluarga.

Family Day BKAPJ

Keesokan harinya pula iaitu 1hb Ogos 2009 telah berlangsungnya Family Day BKAPJ yang bertempat di Dibeen Forest, Jerash, salah sebuah hutan yang dilingung dan dijaga oleh Kerajaan Jordan. Ini je la satu-satunya hutan yang ada di Jordan ni. Baiklah, saya bukannya nak cerita pasal hutan tunggal Jordan ni. Balik-balik pada tajuk asal.

Family Day. Perjalanan dari Irbid ke Dibeen Forest ni memakan masa selama 45minit lebih. Sebagai permulaan, ucapan dari YDP BKAPJ yang baru, penyerahan topi lebihan semasa program BKAPJ sesi 0708. Kemudiannya pecahan agihan kumpulan yang diasingkan akhwat dan syabab. Aktiviti berjalan dengan lancar. Selepas makan dan solat serta sedikit majlis perasmian oleh Ust. Arman yang turut hadir oleh En. Azmer dan seorang rakannya. Kemudain aktiviti diteruskan dengan aktiviti ‘cari harta karun’.

group ZEBRA group JUJUR

Syabas dan terima kasih kepada ahli kumpulan JUJUR dan juga ZEBRA yang berjaya bekerjasama memberikan komitmen yang gitu kepada saya sebagai mengetuai kumpulan ini sehingga ke garisan tamat. Korang semua memang sempoi. Tahniah!!

Sekilas Pandang

Sewaktu saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ, saya merasakan amanah ini betul-betul berat. Yelah, tugasan sebagai setiausaha bagi sebuah persatuan yang besar ni bukan mudah. Memang betul-betul berat. Tapi saya tabahkan dengan harapan ia dapat memberikan input yang baik kepada saya kelak. Saya akan lakukan yang terbaik, walaupun saya sebenarnya berat untuk menerimanya.

Serius saya katakan selepas saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ sesi 0809 yang lalu, saya telah dilantik menjadi Ketua Kebudayaan, Kesenian dan Sukan MPPM 0809, saya hanya banyak tumpu dengan MPPM sahaja sehingga saya banyak terlepas pandang BKAPJ. Namun begitu, saya dapat diringankan dengan bantuan dari timbalan Setiausaha saya ni. Terima kasih banyak-banyak. Kami agihkan bidang tugas masing-masing supaya melancarkan urusan Jabatan Kesetiausahaan ini.

  • Yang Dipertua.

Beliau adalah kawan baik dan kawan baik saya sejak dibangku sekolah rendah, sekolah menengah, kolej dan sehinggalah ke universiti kini. Kami juga tinggal dalam satu taman yang sama. Beliau mempunyai gaya pimpinan yang tersendiri. Beliau ada kemahiran yang tersendiri.

  • Timbalan Yang Dipertua

Nama diberi Munir. Saya mula kenal dengan beliau semasa program KARISMA yang berlangsung di Irbid yang mana Sheikh Fahmi bawa kami makan sama-sama di Mandi Yamani sebuah kedai makan yang terkenal dikalangan pelajar Melayu di Irbid. Beliau ni bakal seorang doktor yang berjaya stu hari nanti. Mempunyai perwatakan yang aku kira hebat. Saya kesian kepada belia kerana pada sesi 0809, beliaulah seoarang sahaja AMT yang berada di Irbid. Walaubagaimana pun saya selalu juga turun ke Irbid bertemu sendiri dengan beliau bagi berkongsi cerita atau apa-apa masalah berkaitan dengan BKAPJ. Dia seorang memberikan komitmen dalam mana-mana program BKAPJ. Beliau jugalah yang banyak mendahulukan duit bagi menjalankan beberapa program atau aktiviti berbentuk kerjasama dengan mana-mana Persatuan Zon mahupun mana-mana BKAN. Beliau memang sporting orangnya. Terima kasih bag kerjasama yang gitu pada aku Mun. Seronok kenal dengan ko. Ha jaga ahli-ahli kita di Irbid dan Mafraq tau. Kalau ada apa-apa problem, jangan pendam tau, cerita la kat aku sama.huhuhu…

  • Naib Timbalan Dipertua

Kakak Afrah, beliau adalah pangkat kakak. Beliau jugalah yang banyak memberikan kelancaran dan memberikan idea bagi membangunkan BKAPJ ini. Beliau begitu ramah dan menjaga ahli-ahli BKAPJ dikalangan akhwatnya. Saya selesa bekerja dengan beliau. Beliau banyak memberikan idea, menyelesaikan masalah BKAPJ ni. Beliau banyak pengalaman dengan menguruskan organisasi ni. Beliau juga punya watak yang pelik ye tuan-tuan puan-puan semua. hahaha:))

  • Timbalan Setiausaha Agung

Asmida namanya. Kecil molek orangnya. Saya selalu bebankan tugas kepada beliau. Maaflah eh Mida kalau aMz selalu susahkan Mida, banyak sangat kerja yang aMz bagi. Terima kasih membantu dan memahami aMz.

  • Bendahari Agung

Adi Amzar namanya. Beliau ni juga satu taman dengan saya, Taman Meru, Ipoh. Dia juga adalah senior saya di MUC dan merupakan kawan kepada adik saya yang kedua. tak sangka kami boleh bertemu di Jordan ni. Beliau menjalankan tugas yang baik. Mudah untuk disuruh dan diajak berbincang. Dan kini, dia merupakan Yang Dipertua BKAPJ 0910 tau. Ha kalau ikutkan sejarah BKAPJ kan, beliau merupakan orang yang ketiga budak Taman Meru yang menjadi YDP BKAPJ, sebelum ni Sheikh Fahmi (tinggal di Taman Meru) pastu Syafiq Murat, pun budak Taman Meru juga. Teruskan usaha dan menjaga kebajikan ahli-ahli Perak di Jordan ni. Kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan cerita la pada kami yang mantan ni. Lakukan yang terbaik untuk menjadi yang terbaik eh. Kami sokong kamu.

  • Timbalan Bendahari Agung

Ha beliau ni sempoi. Dari zahirnya beliau begini, tetapi gaya dan perwatakannya agak sempoi dan riang ria rebina. Dia juga merupakan timbalan ketua Biro Akademik & Pembangunan Minda MPPM 0809.

Semua Biro, iaitu Biro Multimedia & Dokumentasi, Biro Ekonomi dan Biro Akademik & Kerohanian. Dan tidak lupa juga kepada Perwakilan setiap Mantiqah. Walaupun perlantikan anda agak lewat, tetapi kalian dapat memberikan komitmen bagi meneruskan beberapa program sepanjang tahun ini. Kita tak punya sumber kewangan yang kukuh, walaubagaimanapun ukhwah kita kuat. Teruskan. Kita dapat lakukan yang termampu. Diharapkan sesi 0910 ini kewangan BKAPJ betul-betul kukuh, dimurahkan rezki  bagi membanyakkan aktiviti, program dan juga menjaga kebajikan ahli Perak di Jordan ini.

Saya merupakan mantan Setiausaha Agung BKAPJ 0809 mengucapkan jutaan tahniah dan terima kasih kepada pengarah, AJK-AJK bagi kedua-dua program terakhir BKAPJ 0809 ini dan juga tidak lupa kepada semua ahli BKAPJ. Diharapkan ukhwah kita dipanjangkan dan terus subur sampai bila-bila. Bantu dan berikan kerjasama kepada barisan BKAPJ sesi 0910 yang baru ni. Maju BKAPJ untuk semua!!

4 Comments »

Nasihat Dari Dr. Hasan Ali

Salam Ceria buat kalian semua..

Semalam iaitu 21hb Julai 2009 yang bertempat di Wisma Negeri Sembilan, Mu’tah selepas maghrib telah berlangsungnya satu Majlis Ramah Mesra Bersama Exco-Exco; Pegawai Zakat Selangor. Di dalam rombongan tersebut dihadiri oleh YB Dato’ Dr. Hasan Bin Mohamed Ali dan beberapa orang pegawai yang lain. Boleh lihat di sini siapa yang turut hadir.

Sesi lawatan ini sebenarnya bagi menemukan dan menjelaskan hal berkaitan tentang zakat untuk anak-anak Selangor yang belajar di Jordan ini. Namun ia boleh dihadiri juga oleh anak-anak negeri lain untuk bersua muka dengan YB Dato’ Dr. Hasan Ali. Saya tertarik dengan lima perkara yang dinasihatkan oleh beliau kepada mahasiswa Malaysia di Jordan ini. Iaitu sebagai ringkasannya adalah:-

  1. Garaplah ilmu dengan sebaiknya bagi memperlengkapkannya bagi menghadapi masyarakat di Malaysia apabila pulang nanti.
  2. Belajar dan meningkatkan  kemahiran insaniah dalam diri (softskill).
  3. Menggabungkan ilmu naqli dengan ilmu aqli.
  4. Membina daya tahan dan daya juang dalam diri.
  5. Kebolehan mengorganisasi.

Moga apa yang kita dapatkan semalam wahai kawan-kawan dijadikan sebagai motivasi diri untuk terus menjadi mahasiswa yang bermutu bagi memimpin masyarakat di Malaysia nanti. Biarlah kita punya pandangan atau fahaman politik yang berbeza sekali pun yang penting kita mampu membawa dan memimpin masyarakat Malaysia ke jalan yang diredoi Allah Taala. Kita mempunyai matlamat. Biar saya adalah seorang UMNO sekali pun, dan kamu seorang PAS sekali pun, kita adalah kawan. Cuma politik kita sahaja yang berbeza.

p/s: Hmmm ada ke mana-mana budak kita ni yang DAP?

Leave a comment »

Teruskan Memimpin

AGM PERMATA 0809-1 (53)

Alhamdulillah semalam telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan PERMATA 0809 dan telah bertukar tangan dari tampuk pimpinan yang lama kepada yang baru. Tahniah kepada mereka yang telah menjadi pimpinan PERMATA yang baru ini. Sekalung tahniah juga kepada Saudara Amiruddin dan Saudari Basyirah, menjadi harapan dan kepercayaan ahli-ahli PERMATA memilih kalian bagi meneruskan matlamat serta menerajui PERMATA. Tahniah juga kepada AJK-AJK yang bertungkus-lumus menjayakan program tahunan ini. Diharap semua ahli PERMATA dapat menerima dan akur segala corak yang akan dibawa oleh pimpinan baru ini dan apa-apa usul serta cadangan yang telah dibahas dalam mesyuarat agung tahunan ini.

Dalam sesi ucapan sulung Tuan Presiden PERMATA 0910 pada majlis penutup Mesyuarat Agung Tahunan yang berlangsung di Solah Abasi, Universiti Mu’tah, beliau ada menyatakan bahawa selepas ini segala bentuk kumpulan yang wujud semasa waktu kempen pilihanraya PERMATA baru-baru ini sama ada GA mahupun FOSU dihapuskan serta-merta. Bagi tidak berlakunya  persengketaan di mana-mana pihak. Aku juga masih ingat dalam ucapan beliau mengatakan bahawa semua ahli PERMATA perlu menjaga aset penting PERMATA ini, aset yang dimaksudkan beliau adalah ukhuwwah. Memang diakui ahli-ahli PERMATA ini masih kekal dengan ukhuwwahnya. Ukhuwwah sesama kami terjalin dengan kekuatan dari pimpinan PERMATA juga. Syabas!!

Selaku aku sebagai salah seorang ahli PERMATA, aku mengucapkan tahniah kepada pimpinan-pimpinan PERMATA 0809 yang telah berjaya membawa kepada beberapa kejayaan dan mengekalkan status Mu’tah ini sebagai ‘kampung ukhuwwah’ dibawah pimpinan Mantan Presiden PERMATA 0809 iaitu Saudara Syaheed.

Leave a comment »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span