Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Lawatan Delegasi Negeri Perak ke Jordan

8 Ogos 2009 hari Sabtu, yang bertempat di bangunan rasmi Jabatan Penuntut Malaysia Amman, baru-baru ni satu lawatan kerja dari delegasi Negeri Perak ke Jordan. Lawatan kerja yang bermula dari Mesir kemudian ke Jordan dan terakhir ke Syria. Lawatan kerja ini melibatkan anak-anak Perak yang belajar di Timur Tengah bagi melihat sendiri dan berdialog berkenaan tentang masalah anak Perak di sini.

Sekalung penghargaan kepada Dato Dr. Abdul Rahman Bin Hashim (Setiausaha Kerajaan Negeri Perak), Dato Ahmad Kamal Bin Md Shahid (Penasihat Undang-Undang Negeri Perak), Dato Jamalludin Al Amini Bin Hj Ahmad (Pegawai Kewangan Negeri Perak), Mr Mohammad Zahir Bin Abdul Khalid (Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi), Datuk Mohd Najmuddin Bin Elias Al-Hafiz (Penasihat Agama kepada Menteri Besar Perak merangkap ADUN Batu Kurau), Tan Sri Harussani Bin Hj Zakaria (S.S Mufti Kerajaan Negeri Perak), Pn. Sri Ainon Bin Abd Ghani, Dato Mohamah Nor Bin Mansor (Ketua Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam Perak), Dato Zainal Abidin Bin Omar (Pengarah Pembangunan Negeri Perak), Dato Mohd Hafarizam Bin Harun (Peguam Tetuan Wan & Aishah Mubarak), Dato Rosli Bin Husin (ADUN Behrang), Datuk Mohd Tarmizi Bin Idris (ADUN Kenering), Dato Rusnah Bt. Kassim (ADUN Hulu Kinta), Mr Jamaluddin Bin Mohd Radzi (ADUN Behrang), Mr Mohd Osman Bin Mohd Jailu (ADUN Changkat Jering), Mr Azhar Bin Ahmad (Pegawai Khas kepada Menteri Besar), Dato Ir. Safry Kamal Bin Ahmad (Pengarah JKR Negeri Perak), Dato Abdul Aziz Khan Bin Abdul Khayum Khan (Pengurus Syarikat A&A Carpet Sdn. Bhd), Mr Mohd Nizam Bin Mohd Hassan kerana sudi datang menziarahi kami, anak-anak Perak yang belajar di sini.

Lawatan ini juga membuka ruang bagi memperkenalkan barisan baru Badan Kebajikan Anak Perak Jordan sesi 2009/2010 kepada pihak Kerajaan Perak sendiri. Moga barisan baru BKAPJ kali ini meneruskan agenda menjaga kebajikan ahli-ahlinya. Saya akan menyokong sepenuhnya dan cuba memberikan komitmen yang padu pada kalian.

Diharapkan pertemuan ini merupakan satu peluang untuk membina semangat dan motivasi kepada kami dalam meneruskan cita-cita kami hingga ke puncak jaya. Doakan kami moga berjaya dengan cemerlang, gemilang dan terbilang di mata masyarakat.

3 Comments »

Berakhirnya Yang Lama Kemudiannya Bermulalah Yang Baru

Salam Comel buat kalian semua.

31hb ogos 2009 merupakan hari terakhirnya sesi perkhidmatan untuk pimpinan Badan Kebajikan Anak Perak Jordan 0809. 31hb, lepas Jumaat telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-9 BKAPJ0809 yang bertempat di Bayt Muhseneen, Irbid. Dirasmikan oleh Tuan Presiden MPPM0910 yang baru, Saudara Ahmad Syahrul b Adnan.

Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-9 ini berjalan dengan lancarnya walaupun dalam keadaan bersederhana. Alhamdulillah. Dengan kehadiran seramai 57 orang sudah mencukupi korum untuk berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan BKAPJ ini. Tahniah pada mereka yang hadir.

Sejarah Ringkas BKAPJ

Saya akan menceritakan sedikit sejarah awal BKAPJ ini. Pada 17hb Februari 1995 satu bdan penaja telah ditubuhkan dan dipengerusikan oleh saudara Ahmad Husni Hj. Hassan, untuk pengetahuan kalian, beliau merupakan lucture saya di Kolej Islam Perak Darul Ridzuan dahulu. Pada awal penubuhan beliau telah merangka draf perlembagaan dan penubuhan satu persatuan rasmi bagi pelajar-pelajar anak Perak di Jordan. Pelbagai jenis rintangan dan cabaran yang dihadapi oleh pihak badan penaja dalam merangka draf perlembagaan dan dasar persatuan yang bakal ditubuh nanti sehingga memakan masa hampir satu tahun tiga bulan. Lama juga tu.

Alhamdulillah berkat doa, kekuatan dan keazaman yang tinggi, akhirnya badan penaja dapat merealisasikan impian setiap pelajar anak Perak untuk melihat satu persatuan rasmi yang telah dipersetujui namanya dengan Ikatan Mahasiswa Perak Jordan dengan nama ringkasnya IMPJ. Persatuan ini telah ditubuhkan secara rasmi pada 4 Mei 1996 bersamaan 15 Zulkaedah 1416H pada haru Khamis bertempat di Dewan Khalil bin Ahmad Farahidi di University of Jordan iaitu hari berlangsungnya Mesyuarat Agung Penubuhan IMPJ.

IMPJ ini bermotokan ‘Berilmu, Beramal dan Bertaqwa”. Nama pertubuhan terpaksa ditukar pada 1999 kepada Badan Kebajikan Anak Perak Jordan atau nama ringkasnya BKAPJ. Nama ini telah memenuhi salah satu kreateria syarat sebagai penubuhan rasmi. Seterusnya para ahli telah mengarahkan urusan pengiktirafan ini kepada Jawatankuasa Penaja BKAPJ dalam merangka sekali lagi draf perlembagaan BKAPJ tanpa membuat pembubaran IMPJ. Tindakan ini dilakukan sebagai menghargai sumbangan perintis IMPJ yang telah menyatupadukan anak-anak Perak di Jordan ini dalam sebuah keluarga.

Family Day BKAPJ

Keesokan harinya pula iaitu 1hb Ogos 2009 telah berlangsungnya Family Day BKAPJ yang bertempat di Dibeen Forest, Jerash, salah sebuah hutan yang dilingung dan dijaga oleh Kerajaan Jordan. Ini je la satu-satunya hutan yang ada di Jordan ni. Baiklah, saya bukannya nak cerita pasal hutan tunggal Jordan ni. Balik-balik pada tajuk asal.

Family Day. Perjalanan dari Irbid ke Dibeen Forest ni memakan masa selama 45minit lebih. Sebagai permulaan, ucapan dari YDP BKAPJ yang baru, penyerahan topi lebihan semasa program BKAPJ sesi 0708. Kemudiannya pecahan agihan kumpulan yang diasingkan akhwat dan syabab. Aktiviti berjalan dengan lancar. Selepas makan dan solat serta sedikit majlis perasmian oleh Ust. Arman yang turut hadir oleh En. Azmer dan seorang rakannya. Kemudain aktiviti diteruskan dengan aktiviti ‘cari harta karun’.

group ZEBRA group JUJUR

Syabas dan terima kasih kepada ahli kumpulan JUJUR dan juga ZEBRA yang berjaya bekerjasama memberikan komitmen yang gitu kepada saya sebagai mengetuai kumpulan ini sehingga ke garisan tamat. Korang semua memang sempoi. Tahniah!!

Sekilas Pandang

Sewaktu saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ, saya merasakan amanah ini betul-betul berat. Yelah, tugasan sebagai setiausaha bagi sebuah persatuan yang besar ni bukan mudah. Memang betul-betul berat. Tapi saya tabahkan dengan harapan ia dapat memberikan input yang baik kepada saya kelak. Saya akan lakukan yang terbaik, walaupun saya sebenarnya berat untuk menerimanya.

Serius saya katakan selepas saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ sesi 0809 yang lalu, saya telah dilantik menjadi Ketua Kebudayaan, Kesenian dan Sukan MPPM 0809, saya hanya banyak tumpu dengan MPPM sahaja sehingga saya banyak terlepas pandang BKAPJ. Namun begitu, saya dapat diringankan dengan bantuan dari timbalan Setiausaha saya ni. Terima kasih banyak-banyak. Kami agihkan bidang tugas masing-masing supaya melancarkan urusan Jabatan Kesetiausahaan ini.

  • Yang Dipertua.

Beliau adalah kawan baik dan kawan baik saya sejak dibangku sekolah rendah, sekolah menengah, kolej dan sehinggalah ke universiti kini. Kami juga tinggal dalam satu taman yang sama. Beliau mempunyai gaya pimpinan yang tersendiri. Beliau ada kemahiran yang tersendiri.

  • Timbalan Yang Dipertua

Nama diberi Munir. Saya mula kenal dengan beliau semasa program KARISMA yang berlangsung di Irbid yang mana Sheikh Fahmi bawa kami makan sama-sama di Mandi Yamani sebuah kedai makan yang terkenal dikalangan pelajar Melayu di Irbid. Beliau ni bakal seorang doktor yang berjaya stu hari nanti. Mempunyai perwatakan yang aku kira hebat. Saya kesian kepada belia kerana pada sesi 0809, beliaulah seoarang sahaja AMT yang berada di Irbid. Walaubagaimana pun saya selalu juga turun ke Irbid bertemu sendiri dengan beliau bagi berkongsi cerita atau apa-apa masalah berkaitan dengan BKAPJ. Dia seorang memberikan komitmen dalam mana-mana program BKAPJ. Beliau jugalah yang banyak mendahulukan duit bagi menjalankan beberapa program atau aktiviti berbentuk kerjasama dengan mana-mana Persatuan Zon mahupun mana-mana BKAN. Beliau memang sporting orangnya. Terima kasih bag kerjasama yang gitu pada aku Mun. Seronok kenal dengan ko. Ha jaga ahli-ahli kita di Irbid dan Mafraq tau. Kalau ada apa-apa problem, jangan pendam tau, cerita la kat aku sama.huhuhu…

  • Naib Timbalan Dipertua

Kakak Afrah, beliau adalah pangkat kakak. Beliau jugalah yang banyak memberikan kelancaran dan memberikan idea bagi membangunkan BKAPJ ini. Beliau begitu ramah dan menjaga ahli-ahli BKAPJ dikalangan akhwatnya. Saya selesa bekerja dengan beliau. Beliau banyak memberikan idea, menyelesaikan masalah BKAPJ ni. Beliau banyak pengalaman dengan menguruskan organisasi ni. Beliau juga punya watak yang pelik ye tuan-tuan puan-puan semua. hahaha:))

  • Timbalan Setiausaha Agung

Asmida namanya. Kecil molek orangnya. Saya selalu bebankan tugas kepada beliau. Maaflah eh Mida kalau aMz selalu susahkan Mida, banyak sangat kerja yang aMz bagi. Terima kasih membantu dan memahami aMz.

  • Bendahari Agung

Adi Amzar namanya. Beliau ni juga satu taman dengan saya, Taman Meru, Ipoh. Dia juga adalah senior saya di MUC dan merupakan kawan kepada adik saya yang kedua. tak sangka kami boleh bertemu di Jordan ni. Beliau menjalankan tugas yang baik. Mudah untuk disuruh dan diajak berbincang. Dan kini, dia merupakan Yang Dipertua BKAPJ 0910 tau. Ha kalau ikutkan sejarah BKAPJ kan, beliau merupakan orang yang ketiga budak Taman Meru yang menjadi YDP BKAPJ, sebelum ni Sheikh Fahmi (tinggal di Taman Meru) pastu Syafiq Murat, pun budak Taman Meru juga. Teruskan usaha dan menjaga kebajikan ahli-ahli Perak di Jordan ni. Kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan cerita la pada kami yang mantan ni. Lakukan yang terbaik untuk menjadi yang terbaik eh. Kami sokong kamu.

  • Timbalan Bendahari Agung

Ha beliau ni sempoi. Dari zahirnya beliau begini, tetapi gaya dan perwatakannya agak sempoi dan riang ria rebina. Dia juga merupakan timbalan ketua Biro Akademik & Pembangunan Minda MPPM 0809.

Semua Biro, iaitu Biro Multimedia & Dokumentasi, Biro Ekonomi dan Biro Akademik & Kerohanian. Dan tidak lupa juga kepada Perwakilan setiap Mantiqah. Walaupun perlantikan anda agak lewat, tetapi kalian dapat memberikan komitmen bagi meneruskan beberapa program sepanjang tahun ini. Kita tak punya sumber kewangan yang kukuh, walaubagaimanapun ukhwah kita kuat. Teruskan. Kita dapat lakukan yang termampu. Diharapkan sesi 0910 ini kewangan BKAPJ betul-betul kukuh, dimurahkan rezki  bagi membanyakkan aktiviti, program dan juga menjaga kebajikan ahli Perak di Jordan ini.

Saya merupakan mantan Setiausaha Agung BKAPJ 0809 mengucapkan jutaan tahniah dan terima kasih kepada pengarah, AJK-AJK bagi kedua-dua program terakhir BKAPJ 0809 ini dan juga tidak lupa kepada semua ahli BKAPJ. Diharapkan ukhwah kita dipanjangkan dan terus subur sampai bila-bila. Bantu dan berikan kerjasama kepada barisan BKAPJ sesi 0910 yang baru ni. Maju BKAPJ untuk semua!!

4 Comments »

Roadshow Gema Al-Aqsa 2009 di Mu’tah

ROQS 2009
Salam Damai dari saya..

Seperti kebiasaan post-post yang lalu saya menggunakan panggilan ‘aku’, kini saya akan membahasakan diri dengan panggilan ‘saya’. Itu mungkin lebih sopan rasanya. Terima kasih.

Sebelum saya pergi jauh, saya mengambil kesempatan dengan mengucapkan Salam Israa’ Mi’raj. Peristiwa ini menjadi iktibar persinggahan Rasulullah s.a.w. ke Masjid Al-Aqsa.

Semarak Ruh Perjuangan, itulah tema bagi satu aktiviti berbentuk ceramah yang dianjurkan oleh  Aman Palestin dengan kerjasama Majlis Pelajar Kedah Jordan (MPKJ), Badan Kebajikan Anak Perak Jordan (BKAPJ) dan juga Jabatan Penuntut Malaysia Jordan (MSD).

Program ini bagi saya adalah julung-julung kali diadakan di Jordan di mana penceramah yang datang khas dari Aman Palestin turun bagi memberikan penjelasan dan penerangan berkenaan tentang isu Palestin yang merupakan jiran bagi Jordan ni. Program ini bermula dari Mu’tah kemudian akan ke Mafraq, Amman dan akhirnya ke Irbid yang mana keempat-empat zon di Jordan inilah terdapatnya pelajar-pelajar Malaysia. Program ini saya kira baik bagi menjelaskan isu Palestin yang dari dulu sampailah sekarang masih ditindas teruk oleh Rejim Zionis Israel yang mengaku dengan gaya angkuhnya bahawa itu adalah tanah negara mereka.

Program yang baru sahaja selesai di Mu’tah tadi berjalan dengan baik. Penceramahnya adalah  Mejar Nadzri Bin Musman seorang yang peramah dan perunding wakil dari Aman Palestin bagi memberikan ceramah berkenaan Palestin kepada pelajar-pelajar Malaysia di Jordan ini. Terima kasih atas tuan bagi menceritakan kepada kami tentang isu ini dan kesanggupan beliau turun bertemu pelajar-pelajar Malaysia di sini yang dahagakan isu-isu semasa sebegini yang mana saya kira memang susah untuk diadakan di sini dari mana-mana pihak sebelum ini atas dasar polisi Jordan yang begitu sensitif berkenaan isu ini.

Saya baca di akhbar-akhbar negara di ruang internet, blog-blog mahasiswa di Malaysia memang begitu bersemangat dalam menyentuh berkenaan isu tersebut, isu Palestin. Memang isu ini tidak lapuk untuk di bincangkan, untuk dikongsi bersama dan diterangkan kepada seluruh masyarakat Islam kerana ia berkaitan dengan tanah suci Islam sendiri dan tempat sejarah bagi umat Islam. Biarlah kita sebagai rakyat Malaysia yang berbangsa melayu ini pergi membantu rakyat Palestin sedang bangsa Arab sendiri berdiam diri tidak mahu terlibat secara langsung berkaitan dengan negara jirannya itu. Siapa lagi kalau kita umat Islam sendiri kan.

Walaubagaimanapun kita sebagai pelajar-pelajar Malaysia yang belajar di Jordan ini kena akur dan bertindak secara bijak atas sensitiviti berkaitan dengan isu berkenaan kerana dasar polisi negara Jordan ini. Kita buatlah sekadar yang termampu bagi membantu saudara kita nun di sana. Teruskan apa-apa tindakan yang dikira baik bagi membantu mereka. Moga apa yang kita buat ini mendapat meringankan bebanan saudara kita di sana dalam menentang Rejim Zionis itu dan mudah-mudahan Allah Taala membantu mereka-mereka yang berjuang dalam agamanya, amin.

p/s: untuk makluman lanjut tentang program ini bolehlah anda melawat ke link ROQS 2009 ini.

5 Comments »

Kekalkan tradisi, jadikan warisan yang bernilai


Kami bahagia dengan ini

Mu’tah…merupakan tempat letaknya PERMATA dan ahli-ahlinya.

Bukanlah aku ingin bangga dengan kawasan yang dikatakan kampung ini. Tapi ianya adalah hakikat yang ahli-ahli PERMATA mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Ahli-ahli PERMATA yang terlibat secara langsung dengan KARISMA’09 yang baru berakhir aku kira dapat memberikan taraf 5 bintang dengan meraikan tetamu yang hadir dan melayan kawan-kawan yang datang dari Irbid dan Mafraq sebagai tetamu. Syabas buat kalian semua. 

Itu keistimewaan kita. Teruskan dan kekalkan ia. Jangan terus terkubur dek di telan zaman. Aku dapat rasakan yang kita mampu buat masyarakat yang di luar sana terpegun dengan cara kita. Aku kagum dengan kawan-kawan di sini yang mampu melayan tetamu yang hadir dengan layanan baik. Tidak kiralah ianya siapa.

Kami…Mu’tah punya kelebihan tersendiri.

Perlu diingatkan, kami juga mampu duduk semeja walaupun kami berlainan fikiran, lain fahamannya. Aku suka pada mereka-mereka yang memberikan idea yang tidak kering-kering, pendapat tersendiri dan semangat ukhuwwah. 

Kita perlu jaga semua kelebihan ini. Walaupun di luar sana melihat yang buruk-buruk sahaja tentang kita, tapi kita sebagai warga di sini lebih tahu, lebih arif apa yang berlaku di antara kita. Mereka apa tahu. Tahu mengata begini begini dan begitu sahaja tanpa melihat sendiri apa yang berlaku. Bukankah begitu kawan-kawan. Aku bukanlah mahu berbangga apa yang ada di sini, tapi sebagai mahu  mengucapan tahniah buat kawan-kawan yang dapat membawa “Perpaduan”. 

Jadikan ia sebagai tradisi kita. Warisan yang perlu dijaga. Siapa yang menciptakannya? Itu tanya diri anda sendiri. Yang penting di sini perlu dijaga rapi supaya ia tidak dinodai oleh mana-mana manusia yang busuk hati tentang ‘kebahagian’ kita. 

Kita mungkin berbeza dengan mereka. Mungkin juga sama dengan mereka. Apa yang sama? Kita adalah rakyat Malaysia. Itu yang aku ingin katakan. Kita adalah rakyat Malaysia. Biarlah kita ini dari negeri mana pun, yang penting kita bersatu. Satu hati, satu matlamat, satu suara. Itulah namanya perpaduan.

Pilihlah nanti individu yang dapat meneruskan matlamat murni ini.

 

Pelajar Malaysia di Jordan 

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan Mu’tah.Ammankebanyakannya merupakan pelajar yang belajar di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Setiap dari mereka ini bergiat aktif melaksanakan pelbagai jenis aktiviti. Ha lihat, bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat. Walaupun begitu belajar juga tidak diabaikan. Anda boleh fikir sendiri. 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. 
Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan 
pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan 
Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar 
di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid 
mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia 
yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran. 
Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian 
setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, 
waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan 
faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat 
program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini 
tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat 
melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan 
oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis 
Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun 
Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah 
ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat, 
bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat 
mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.
Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, 
ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini 
dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa 
dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari 
kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. 
Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku 
mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah 
dalam perpaduan sesama kita.
Jalinan pandangan.
Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani 
aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini 
bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau 
bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara 
kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara 
pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat 
sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik. 
Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku 
inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia 
punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan 
ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan 
keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan 
masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. 
Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik 
hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada 
pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza 
latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. 
Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria.   

Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan

 

pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan

 

Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar

 

di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid

 

mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia

 

yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

 

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian

 

setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya,

 

waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan

 

faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat

 

program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini

 

tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat

 

melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan

 

oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis

 

Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun

 

Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah

 

ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat,

 

bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat

 

mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.

 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan,

 

ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini

 

dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa

 

dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari

 

kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama.

 

Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku

 

mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah

 

dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani

 

aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini

 

bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau

 

bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara

 

kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara

 

pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat

 

sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.

 

Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku

 

inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia

 

punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan

 

ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan

 

keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan

 

masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir.

 

Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik

 

hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada

 

pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza

 

latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa.

 

Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.

Leave a comment »

Suatu Hari Bertemu Ahli..

Salam Ceria buat semua..

Hari Jumaat 27hb Februari 2009. Seawal pagi aku & YDP BKAPJ bersiap-siap dan gerak ke Mujammak’  aMman (bus stop ke aMman) di Mu’tah. Kami barisan pimpinan BKAPJ atau nama ringkas bagi Badan Kebajikan Anak Perak Jordan sesi 2008/2009 ni berkumpul. Kami ada program bersama ahli di dua mantiqah besar yang punya ahli-ahli kami di situ, Irbid dan Mafraq. Serta masyuarat untuk Biro Eksekutif BKAPJ bagi mengagihkan tugas dan merancang beberapa program untuk fasal terakhir kami sebelum kami melepaskan jawatan kami bulan soifi nanti (summer).

Pagi di Mu’tah hujan turun renyai-renyai. Kemudian panas dengan tiba-tiba sekejap. Cuaca di sini tidak menentu. Di sini masih lagi sejuk. Salji tidak pasti akan turun atau tidak tahun ni. Dalam perjalanan ke aMman dari Mu’tah dengan coster menjadi kenderaan utama di sini selain bas memakan masa jauhnya seperti dari Ipoh ke Kuala Lumpur. Tambangnnya pula JD 1.45 (JD1 = RM5). Dari aMman kami ke Irbid pula. Dalam perjalanan ke Irbid hujan agak lebat juga. Sampai di Mujamak’ (station bus), hujan di masih lagi belum reda. Di jalan pula banjir. Saluran perparitan, longkang di Jordan ni agak kurang membanggakan, jadi apabila hujan turun agak mudah dilanda banjir. Ada sesetengah jalan ditutup, kerana banjir.

 

Jam 4 petang lebih (jam 10 malam waktu Malaysia). Hujan di luar masih lagi turun. Kami redah je. Masyuarat berjalan dengan lancar. Terima kasih kak Humairaq jadikan rumahnya tempat kami bermasyuarat. Beliau juga merupakan salah seorang biro dalam BKAPJ sesi ni.

Malam pula kami menghadiri satu majlis bersama ahli-ahli kami di Irbid. Terima kasih pada yang sudi luangkan masa bersama kami walaupun dalam keadaan sejuk dan hujan.

 

Sabtu pagi (28hb Februari 2009), pula kami ke Mafraq. Menghadiri satu lagi majlis bersama ahli-ahli kami di Mafraq. Terima kasih pada kalian bagi sokongan pada kami.Kami singgah di Mafraq sekejap je. Esok dah kelas..

 

Sepanjang kami, barisan pimpinan BKAPJ bagi sesi ini bertemu ahli-ahli kami di dua mantiqah (zon, daerah) di Jordan ini, ia dapat merapatkan lagi ukhwah kami dengan ahli. Kami juga dapat mendengar dan mengetahui sendiri segala masalah serta lontaran idea, pandangan, komentar dan sebagainya dari ahli-ahli sendiri dalam kami memperjuangakan “menjaga kebajikan ahli”. Bukan mudah untuk kita memimpin sesebuah organisasi ini. Ianya perlu dipersiapkan segala emosi, pengalaman dan ilmu dalam mengendalikannya dengan baik. Memang mudah orang berkata, melemparkan apa-apa pandangan yang kurang enak bila di dengar. Bagi aku, usahlah kita mudah melenting dengan pandangan pertama mereka itu. Itu semuanya adalah satu ujian buat kita tambah-tambah lagi kita merupakan seorang pemimpin. Kata salah seorang kawan dari kami berkata,

profesional..

 

bertemu ahli

 

Hari ni, 1hb Mac 2009…

Seawal pagi ku lihat di luar. Putih-putih…salji la..
Bagi junior-junior yang baru datang ini adalah hari pertama kalian ber”salji” dan kawan-kawan, senior-senior yang habis pengajiannya di sesi ini pula, hari ni mungkin adalah kali terakhir buat kalian ber”salji”.

Salji turun..maka kelas hari tak de…

Ramailah kawan-kawan akan berstatuskan “salji” di YM-YM mereka.. dan ada juga kawan-kawan menceritakan pengalaman dalam blog-blog mereka. Contohnya seperti kawan Sabahan ni dan cik riang-riang ni. 

Tahun ni salji kurang tebal seperti tahun lepas. Kiranya tahun ni merupakan tahun pertama aku rasa salji di Mu’tah bumi Jordan ni. Tahun lepas aku tak sempat main salji di Mu’tah, sebabnya aku dan kawan-kawan pergi ke Mesir. Kawan-kawan kata di Mu’tah tahun lepas salji agak tebal. Tahun ni agak lewat. Entah mengapa.. agaknya bumi makin tenat, mula nyayuk agaknya. (Ini hanya teori akal aku sahaja :))

Sebelum ini aku sudah pun bermain salji. Sila baca kisah pengalamanku di sini.

 

kelas tak ada, jadi kami ambil peluang keluar main salji bekas Kolej Islam Darul Ridzuan

 

p/s:- Maaflah kawan-kawan di Irbid dan Mafraq yang tak sempat jumpa. Masa kami agak singkat. InsyaAllah ada masa kita akan bertemu.

5 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span