Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Jalan Raya dan Hari Raya?

Salam Ramadhan & Salam Sejahtera..

Sempena hari raya yang akan tiba tidak lama lagi,dikesempatan ini aku memesan pada korang-korang yang nak balik kampung halaman supaya berhati-hatilah di jalan raya. Beringatlah bahawa insan tersayang sedang menunggu kepulangan anda untuk beraya bersama. Ingat tu!

Jalan raya dan hari raya..

Kalau di Malaysia, musim raya camnilah banyak kemalangan berlaku. Ye la, dengan sikap pemandu yang agak gila, terlalu ngairah nak sampai cepat. Seringkalilah kita akan melihat berita-berita tentang kemalangan di jalan raya di dada-dada akhbar, tidak kurang juga berita yang tersiar di muka-muka television, serta di corong-corong radio. Mulalah pelbagai jenis tindakan dari pihak berkuasa, seperti opts sikap, dan sebagainya. Tidak cukup dengan itu,nasihat-nasihat dari para menteri untuk para pemandu supaya berhati-hati di jalan raya.

Berbeza pula keadaannya dengan di sini. Di tanah Jordan ni, sambutan hari raya ini tidaklah semeriah sambutan di Malaysia. Di sini kemalangan cukup-cukup kurang. Serius aku kata kan yang mereka adalah pemandu yang hebat, pemandu yang cekap. Dengan keadaan jalan rayanya rata-rata tidak bergarisan. Hatta jalan di bandaraya pun tak de line! Dengan keadaan mereka yang memandu lajunya lagi, siap memandu sambil minum syai (teh) itu kalau bukan bulan puasa la kan. Tapi bila berlaku sekali kemalangan, mula lah mereka kumpul ramai-ramai, sampai sesak jalan di buatnya. Sedangkan kemalangannya bukannya teruk mana pun, cuma langar belakang bamper je pun, alah kemek sikit je pun. Itu pun riuh, siap gaduh-gaduh tu.

 

Tabiat dorang ketika memandu juga adalah dengan memasang lagu kuat-kuat. Pastu padu kereta cam pe je.Hai tak tau la aku nak ceritakan bagaimana. Ha lagi satu tangan dorang ni suke sangat bunyikan hon. Padahal bukannya ada apa pun, hon je. Dorang suka main hon. Kalau lampu isyarat hijau je kan, mula la hon-hon. Sedangkan lom sampai sesaat je lampu hijau tu nyala..

Dorang di sini budaya balik kampung bukanlah menjadi satu tradisi. Sebabnya dalam satu rumahnya duduk sekali satu keluarga. So nak balik kampung pun nak balik ke mana kn.ha3..

Sekali lagi aku nak tekankan di sini, berhati-hatilah memandu semasa pulang ke kampung di musim perayaan ini. Bawa selamat, pandu selamat, jiwa pun selamat. Aku doakn kalian semua selamat sampai ke destinasi masing-masing. Salam Lebaran buat korang semua.

6 Comments »

ibu hantar baju raya!

Salam Ramadhan, Salam Tamar, Salam Kurma, Salam Kataef..(ha apa itu kataef?, kalau korang nak tau apa benda tu, aku akan ceritakan benda tu pada entry yang akan datang,hihihi..)

Tadi aku dapat panggilan dari seorang kawan, nama dia Lutfi, dia ajak aku pergi Karak, teman dia ambil barang kat bareed (pejabat pos), mak dia post barang. Dia kat Jameah, aku pulak kat rumah, baru je wida’ angah dan azhar yang dh pun habis balik ke Malaysia. Tahniah buat korang. Aku cam malas la pula nak keluar2 ni, dh la bulan puasa, cuaca agak panas, nk ke Jameah pula pergi sekali dengan Lutfi ke Karak. Hai malasnya aku…aku pun cm tak pasti.Lepas je dapat panggilan dari Lutfi, tiba-tiba hpone aku berbunyi.

Amzari,brg kamu ade kt bareed karak skrg,leh la g ambik sblm kul 1 arini..

Hmm aku dapat masej dr Wali. Wah!! berita baik. Alang-alang leh la aku join sekali dengan Lutfi ke Karak. Apa lagi, aku terus la gerak ke Jameah pergi sekali dengan Lutfi ambil barang kt Karak. Lagi pun memang aku nak ke Jameah sebenarnya, aku nak ambil surat kt bareed Jameah. Eh cik chumel, terima kasih ek bg present tu. Memang suke sangat hadiah tu, buku Dr. IK tu. Suka sangat buku tu. Tq..Tq..terima kasih banyak2 ye cik chumel.

Selesai je ambil present tu kt bareed Jameah, aku tunggu pula Lutfi. Dia sebenarnya de exam Hasub (komputer). Lepas je kami terus gerak ke Karak.

Sampai di bareed Karak…Kerani tu minta kami JD1 untuk 1 barang. Hai kena pula bayar, hai memang cmni la Jordan, semuanya nk duit. Dah la barang aku tu dengan berat 4.74kg, RM 146.20. Nak ambil barang kt sini pun nak kena bayar juga. Duit..duit..& duit. Pastu dia minta hawiah (kad matrik pelajar), sain kat dokumen post kemudian ambil barang. Sebelum nak bawak balik barang tu, dia minta kami buka pula kotak bungkusan barang post tu. Hai kenapa pula nk kena buka2 ni? aku pelik la arab ni. Masalahnya barang ni dari Malaysia, dah siap scan dh. Tak kan la nk buh dadah pula dalamnya. Nampak cm hebat Jordan ni, scan pun tak de. Kalau di Malaysia, de tak kita nak ambil barang post tu nak kena buka2 pula? Aku pun buka la kotak yang mak aku post kn tu. “Hai makkulat malizi wa malabis bass”, kata aku.

So dia sini aku nak bagi tahu pada kalian, tahun ni aku raya di Jordan dengan baju raya baru. YiHaaa!!!!! bestnya de baju baru..(ha siapa-siapa nak tau apa warna baju raya aku pada tahun ni, nantikan entry aku akan datang edisi Raya di Jordan tahun ke 2)

14 Comments »

Berbuka puasa di rumah MaMa?!

Salam Ramadhan buat anda semua, harap kalian di waktu ini dalam keadaan yang ceria & sihat2 ya.

Ha kali ni aku nak bawa korang ke negara arab, namanya Jordan. Ha nak tak semua? siapa nak, angkat tangan? Ok bagus! Hmm aku nak cerita pasal berbuka di rumah ibu angkat kami.ha3…

 

Arab Jordan ni selalu panggil atau kebiasaanya atau kebanyakannya  panggil ibu mereka dengan panggilan ‘MAMA’. Mama kami ni namanya iman, tapi kami panggil dengan panggilan Mama Mu’taz. Mu’taz ni adalah sempena nama anak sulungnya. Secara kebiasaanya memang arab baik ibu atau bapanya akan mengunakan nama panggilan mereka sempena nama anak sulungnya.

Semalam (5hb Sept 2008) kami berbuka di rumahnya di aMman. Dia mempunyai 5orang anak, 4 lelaki, sorang je perempuan. Ikatan kekeluargaan arab ni memang kuat, itu pada pengamatan aku la. Tapi serius aku katakan, sesama mereka memang kuat ikatan kekeluargaannya sampaikan anak dalam satu rumah tu semuanya duduk satu keluarga. Duduk adik-beradik sekali. Kat sini rumah mereka cm banglo, rumah agak besar, siap de ceracak kat atas sekali, sebagai persiapan untuk tambah rumah bila anak perempuannya khawin nanti.

 

Ok sambung balik cerita berbuka puasa. Arab ni dia cukup2 layan tetamu mereka dengan hebat. Mereka akan hidang dengan makanan yang banyak kepada tetamunya. Bagi mereka, kalau tak hidang makanan yang banyak, ia cm satu aib. Dorang ni hidang makanan punya la banyak. Kita kan perut melayu, dorang perut arab lain la. Hidang banyak gile. Aku makan sampai kenyang sangat2, rasa sampai ke sudu dada ni ha, sarat sangat dah. Kawan aku sampai tak lalu habis. Mana taknya, tiap kali lagi sikit je nk habis, mama akan tambah dalam pinggan.ho3..Mujur la aku dia tak de pulak tambah. Air je sampai 3jenis dia hidang. Ha belum lagi lauk-pauk, memang banyak. Dah la potongan ayam & dagingnya besar2. Fuhh memang tak larat nak habiskn. Memang de lebih. Korang leh tgk gambarnya di bawah. Sedap bukan? Cam kt restoren pula.ha3..

saiyadin
maqlubah
sos ni sama rasa cm sos nasi ayam

  

Dorang ni memang layan baik punya, lepas makan dorang hidang pula dengan manisan arab (halawiat). Peh!! memang kami ngaku kalah. Makanan semuanya sedap2, cuma tak lalu je nak habis kn sebab perut dah penuh.ha3..

Family Mama ni semuanya peramah, mudah mesra. Dorang memang spoting. Sempoi la..

 

17 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span