Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Apa itu Kebahagian? Bolehkah ia ditetapkan?

Kebahagiaan merupakan salah satu kata yang paling umum digunakan. Orang akan berkata ” kamu sekarang ini kelihatan begitu bahagia”, ada perkara merujuk kepada diri sendiri seperti ” saya sangat senang hari ini”. Ada juga yang berkata begini,” Kau tidak kelihatan bahagia”.

Persoalan mula timbul, bagaimanakah cara untuk membuat dunia bahagia? Bagaimanakah mengelak perasaan sedih dan merasa diri bahagia? Adakah hanya menelan pil yang boleh membantu kita? Pembahasan tentang kebahagiaan tidak akan habis. Apakah ilmu memberikan definisi umum tentang kebahagiaan? Umum jawapan yang sedia ada yang mengatakan bahawa kebahagiaan adalah keadaan ketika seseorang itu berada dalam suasana merasa baik, gembira, puas, damai, dan sebagainya tentang perkara yang baik. Apakah kebahagiaan itu hadiah dalam hidup? atau pun ujian bagi kehidupan? atau suatu emosi yang memberikan kita pengalaman untuk masa yang singkat?

Jika anda menang cabutan bertuah misalannya memenangi wang tunai 100juta, anda menjadi bahagia? Saat anda menghabiskan semua wang itu, anda menjadi tidak bahagia lagi. Apabila orang lain memanggil anda adalah orang baik, anda merasa bahagia dan ketika orang lain mencemuh anda, anda merasa sangat hina. Jika anda melihat mayat rakan lama anda, anda merasa tidak bahagia dan ketika anda tertawa melihat wajah anak-anak, anda merasa bahagia.

Kita dapat mengawal semua hal tersebut, itu bergantung pada diri kita sendiri. Baik melalui kekuatan luar dan acara mengendalikan emosi dan sebagainya. Semuanya bergantung pada diri kita sendiri. Yang mahu memiliki kehidupan bebas dan yang mahu diri sentiasa dalam keadaan mod baik. Hal ini sukar untuk dipercayai tetapi ianya adalah benar.

Mari kita cari perkara apakah yang tidak membuahkan kebahagiaan. Rendah harga diri, perasaan putus asa, kesedihan, rasa bersalah, tidak berdaya, kekecewaan, ketidakpastian, dan semua emosi negatif tersebut itu menadatangkan emosi  tidak bahagia. Sekarang mari kita bicara pula tentang perkara yang mendatangkan kebahagiaan pula. Merasa baik, prospek ceria, fikiran positif, menang dalam pertandingan, hidup dalam kenikmatan, puas, dan semua emosi tersebut yang membuat kita merasa baik dan senang.

Adakah kebahagiaan yang sama bagi kita semua? Jika saya memberikan jumlah tertentu untuk beberapa orang, beberapa orang mungkin menjadi sangat bahagia dan beberapa mungkin menjadi marah dan beberapa tidak akan peduli dengan cara baik tersebut. Jadi kebahagiaan bukanlah sesuatu yang kita rasakan dalam bentuk mahupun saiz yang sama. Saya mungkin akan sangat tenang ketika saya melihat kelipan bintang di waktu malam hari, tetapi anda hanya dapat menikmati sinar matahari cerah. Jadi masing-masing dari kita mempunyai kebahagiaan yang tersendiri.

Kita akan merasa senang ketika kita mendapatkan jumlah wang yang banyak, beberapa saat mereka boleh melakukan banyak kerja kreatif, beberapa saat mereka dapat membuat orang lain juga merasa bahagia dan sebagainya. Semua dari kita telah meletakkan dirinya pada tempat yang unik nilainya dan keinginan yang tinggi. Hatta kita sendiri berkali-kali tidak tahu tentang apa yang orang lain mahu dan berkehendak. Hal ini menjadi sukar kerana itu untuk mengetahui bagaimana memberikan orang lain juga turut bahagia dan menyebabkan sebahagian besar akan timbul pelbagai masalah peribadi antara kita dengan orang lain. Tetapi semua perbezaan tersebut menunjukkan kehidupan manusia adalah beragam, beraneka jenis tabiatnya, kehendaknya, keinginannya, kemahuannya. Semua itu merupakan ujian bagi kita supaya kita sentiasa berada dalam keadaan bersyukur dengan segala limpahan nikmat yang Allah Taala kurniakan kepada kita. Orang yang kufur nikmat adalah orang yang tidak bahagia dalam hidupnya. Orang yang tidak pernah cukup dengan kehidupan juga tidak bahagia dalam hidupnya. Oleh yang demikian, marilah kita sama-sama bersyukur kepada Allah s.w.t. Sebutlah Alhamdulillah.

Advertisements
Leave a comment »

Berbuka puasa di rumah MaMa?!

Salam Ramadhan buat anda semua, harap kalian di waktu ini dalam keadaan yang ceria & sihat2 ya.

Ha kali ni aku nak bawa korang ke negara arab, namanya Jordan. Ha nak tak semua? siapa nak, angkat tangan? Ok bagus! Hmm aku nak cerita pasal berbuka di rumah ibu angkat kami.ha3…

 

Arab Jordan ni selalu panggil atau kebiasaanya atau kebanyakannya  panggil ibu mereka dengan panggilan ‘MAMA’. Mama kami ni namanya iman, tapi kami panggil dengan panggilan Mama Mu’taz. Mu’taz ni adalah sempena nama anak sulungnya. Secara kebiasaanya memang arab baik ibu atau bapanya akan mengunakan nama panggilan mereka sempena nama anak sulungnya.

Semalam (5hb Sept 2008) kami berbuka di rumahnya di aMman. Dia mempunyai 5orang anak, 4 lelaki, sorang je perempuan. Ikatan kekeluargaan arab ni memang kuat, itu pada pengamatan aku la. Tapi serius aku katakan, sesama mereka memang kuat ikatan kekeluargaannya sampaikan anak dalam satu rumah tu semuanya duduk satu keluarga. Duduk adik-beradik sekali. Kat sini rumah mereka cm banglo, rumah agak besar, siap de ceracak kat atas sekali, sebagai persiapan untuk tambah rumah bila anak perempuannya khawin nanti.

 

Ok sambung balik cerita berbuka puasa. Arab ni dia cukup2 layan tetamu mereka dengan hebat. Mereka akan hidang dengan makanan yang banyak kepada tetamunya. Bagi mereka, kalau tak hidang makanan yang banyak, ia cm satu aib. Dorang ni hidang makanan punya la banyak. Kita kan perut melayu, dorang perut arab lain la. Hidang banyak gile. Aku makan sampai kenyang sangat2, rasa sampai ke sudu dada ni ha, sarat sangat dah. Kawan aku sampai tak lalu habis. Mana taknya, tiap kali lagi sikit je nk habis, mama akan tambah dalam pinggan.ho3..Mujur la aku dia tak de pulak tambah. Air je sampai 3jenis dia hidang. Ha belum lagi lauk-pauk, memang banyak. Dah la potongan ayam & dagingnya besar2. Fuhh memang tak larat nak habiskn. Memang de lebih. Korang leh tgk gambarnya di bawah. Sedap bukan? Cam kt restoren pula.ha3..

saiyadin
maqlubah
sos ni sama rasa cm sos nasi ayam

  

Dorang ni memang layan baik punya, lepas makan dorang hidang pula dengan manisan arab (halawiat). Peh!! memang kami ngaku kalah. Makanan semuanya sedap2, cuma tak lalu je nak habis kn sebab perut dah penuh.ha3..

Family Mama ni semuanya peramah, mudah mesra. Dorang memang spoting. Sempoi la..

 

17 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span