Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Apa itu epal?

Salam Alaik & Salam Sejahtera pada kawan-kawan. Harap korang ceria-ceria selalu.

Ok kali ni aku nak kongsi sedikit maklumat tambahan mengenai E. P. A. L. (ha harap korang dapat eja dengan hebat). Maklumat ni aku tambah berikutan dengan entri  aku yang lepas. Hmmm maklumat tambahan ni aku ambil dari kawan blogger aku, saudara Mahsyar. Terima kasih atas beliau..hoHoho..

 

 

Ini adalah antara khasiat epal untuk maklumat tambahan untuk korang. Harap korang semua bahagia membacanya.YiHaaaa!!..

  • Sebiji epal sehari memberi anda sejumlah lima gram serat. Kalau sebulan korang amik 30 biji epal dah berapa kilo serat dalam perut korang?
  • Epal juge mengandungi anti oksidan yang menurunkan risiko masalah jantung dan barah. Anti oksida juge membantu mengurangkan kedut-kedut dan bintik hitam di muka bak iklan nevia visage tu.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu mengekalkan berat badan. (sebab ada fiber, yang boleh mengurangkan kolesterol dalam badan)

 

Korang suka makan epal tak? so makan lah dengan enak. Epal bukan saja mengandungi vitamin C yang boleh mengurangkan risiko kanser dan menghalang kerosakan DNA, malah epal juga untuk pengetahuan korang dalam epal ni kan ada sejenis bahan kimia yang boleh melindungi otak dari penyakit seperti parknson dan alzheimer’s.

Epal ni juga kan boleh buangkan sisa-sisa makanan yang terperangkap pada gigi tau, memang sesuai sangat lah ia jadi sebagai pencuci mulut selepas makan. Apa-apa pun kesimpulannya epal adalah warna hijau dan merah. Kalau ada yang warna selain tu, ha tolong bagi tahu aku k..aku tak penah lagi tengok epal warna lain. Lampirkan sekali picture nya sekali k..

Ok semua, moga kita bertemu di lain waktu dan masa yang sama. TaTa…dan Salam Alaik Salam Ceria =)

 

 

 

Advertisements
6 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span