Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Kita pulang dengan ukhuwwah..

Salam Alaik dan Salam Ceria buat kalian…

Alhamdulillah tamatlah sudah satu lagi program besar Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia seJordan iaitu KARISMA ’09 singkatan daripada Karnival Sukan Mahasiswa 2009 yang mana Mu’tah menjadi tuan rumah. Program ini dulunya di namakan sebagai KARISMA juga singkatan daripada Karnival Sukan, Akademik dan Budaya.Karnival kali pertama dianjurkan di Bandar Irbid tahun lepas. Syabas pada AJK KARISMA pada sesi lepas!!. Sesi ini diubah kerana fokus pada sukan sahaja. Hanya sukan-sukan utama sahaja dipertandingkan. Iaitu bola sepak, bola jaring, bola tampar, badminton, dan ping pong. 

KARISMA’09 melibatkan antara pelajar-pelajar Malaysia dari empat zon di Jordan ini, iaitu Irbid, Amman, Mafraq dan Mu’tah. Setiap zon ini membawa warna tema yang berbeza, Irbid dengan birunya yang damai, Amman dengan kuningnya, Mafraq serba hijau manakala Mu’tah pula merah menyala.

KARISMA’09…itulah namanya. Kali ini membawa slogan

saya datang kerana ukhuwwah

 

KARISMA'09

Malam Jumaat, jam 10.45 malam…

Bas-bas dan coster yang datang dari Mafraq tiba di perkarangan bayt Cempaka. Kemudian tidak lama beberapa minit, tiba rombongan dari atlet-atlet Irbid. Bayt Cempaka menjadi pusat pendaftaran KARISMA’09. Semua ajk-ajk KARISMA’09 bertungkus-lumus bagi menjalankan tugas masing-masing. Amman tarik diri di akhir-akhir. Tetamu yang datang di agih mengikut senarai nama yang ditetapkan. 

 

Pagi Jumaat 1 Mei 2009…

Bertempat di Solah Riadhi, Jameah Mu’tah..

Ucapan Tuan Presiden MPPMj 0809 saudara Dzul memberikan kata-kata semangat kepada pasukan setiap zon. Beliau menekankan semangat ukhuwwah itu perlu dititikbertakan. Sukan no 2, ukhuwwah no 1. 

KARISMA’09 dirasmikan oleh En. Jamalulail bin Abu Bakar, merupakan ketua penolong pengarah kanan bahagian Hal Ehwal program pelajar KPT Malaysia. Burung merpati dilepaskan sebagai simbol KARISMA’09 bermula.

Sukan bermula mengikut tempat masing-masing.

 

Selepas maghrib…

Bertempat di PUSMA, (Pusat Gerakan Mahasiswa PERMATA) satu slot beramah mesra antara barisan pimpinan MPPMj, BKAN, PZ, wakil atlet setiap  zon dengan pegawai-pegawai Kedutaan, JPN dan en. Jamalulail. Sedikit penerangan dari en. Jamalulail tentang perancangan KPT pada tahun ini bagi menaikkan mutu soft skill pelajar-pelajar Malaysia baik dalam negara mahupun di luar negara. 

 

Pagi Sabtu, 2 Mei 2009…

Acara baki sukan diteruskan..

 

Jam 1.30 petang..

Bertempat di solah Riadhi, Jameah Mu’tah…berlangsungnya Majlis Penutup KARISMA’09.

– Lintas hormat serta perarakan masuk semua kontigen (AJK KARISMA’09, Mafraq, Amman, Irbid, Mu’tah)

– Nyanyian lagu NegaraKu, Salam Malik

– Ucapan aluan dari Tuan Pengarah

– Ucapan aluan dari Presiden Universiti Mu’tah

– Ucapan aluan dari TYT Dato’ Duta Malaysia, Dato’ Abd. Malek bin Abd Aziz

– Upacara simbolik perasmian penutup KARISMA’09

– Persembahan silat 

– Penyampaian hadiah dan cenderamata. Tahniah Irbid kerana menjadi juara keseluruhan walaupun tidak dapat dihebahkan oleh pengerusi majlis. Ia merupakan kesilapan dari pihak kami sendiri. Maaf..

 

Selama 2 hari 2 malam tetamu dari Irbid dan Mafraq berkampung di Mu’tah ini. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar.  Sekiranya terdapat cacat cela dari pihak kami, kami mohon maaf segalanya. InsyaAllah kita akan bertemu di lain hari. Salam Hormat dari kami buat kalian..

Advertisements
1 Comment »

Ziarah yang tak terancang

Salam Alaik kepada semua kawan-kawan yang nun di merata tempat (hmm cam ramai je kawan aku, seolah-olah berada di merata tempat je..)Ahlan ya syitak’.. Musim sejuk kembali lagi kali ini lebih cepat berbanding biasa. Seperti tahun lepas, musim salji agak cam panjang pula. Musim sejuk menjadi igawan pada insan yang pernah mengalaminya. Mesti akan di dalam kepala terlintas yang kita akan keluar rumah pergi kelas dengan pakai baju yang tebal-tebal, pakai sarung tangannya lagi, & mafla lilit di leher. Nak bangun kelas di awal pagi jam 8 tu la yang agak liat, ye la, dengan keadaan sekeliling yang sejuk menjadi halangan untuk kita bangun bersiap-siap menghadiri kelas. Kuatkanlah semangat mu wahai kawan-kawan & diri ku ini (alhamdulilah fasal ni aku takde kelas jam 8 pagi, semuanya kelas mula jam 9 & 9.30pagi..)

Tidak lupa juga kita dibayangi dengan salji di akhir-akhir musim sejuk nanti. Owh ye, kalau nak ambil wuduk ke, nak sentuh air pun agak berat, tapi sesiapa yang de sakhonah tu ok la. Kalau nak tidur lagi la cam best. Sekarang ni pun masa akan dilewatkan sejam dari waktu biasa. Beza Jordan dengan waktu Malaysia sekarang menjadi 6jam. Waktu solat pun berbeza la, seperti contoh, waktu maghrib akan masuk pada jam 5.30ptg. Malam akan menjadi lebih panjang berbanding biasa. Dalam rumah sendiri pun kita akan pakai stokin, kasut yang dipakai khas dalam rumah (kasut bulu), pakai baju tebal-tebal, dengan nyalaan sobahnya lagi (pemanas). Ha gas mesti banyak nak pakai. Yang hebatnya nak tidur pun mesti akan pakai selimut tebal-tebal & ON kn sobah sampai la siang hari. Anda boleh bayangkan tak? Beginilah keadaan aku & kawan-kawan yang belajar di sini. &tidak lupa juga sama kot dengan keadaan kawan-kawan di Ukrein, & tempat-tempat lain yang mengalami musim sejuk.

Sebenarnya aku ni baru je balik dari Mafraq, ada masyuarat BP (Biro Pelaksana) dengan MPPM, yang mana aku diamanahkan sebagai ketua biro kebudayaan, kesenian, & sukan MPPM untuk sesi ini. Ni la pengalaman baru bagi aku dalam berorganisasi di luar negara, sebelum ni di Malaysia je. Mafraq merupakan sebuah zon di dalam Jordan. Di sini di tempatkan Universiti Al-Bayt yang mashyur & menjdi salah satu universiti pilihan pelajar Malaysia menimba ilmu di Jordan ni.

Masyuarat tamat jam 5ptg, dah masuk senja. Nak balik Mu’tah pun agak lewat dh ni, so kami ambil keputusan untuk bermalam je di sini. Akhwat-akhwat kami dah bermasam muka dh, nak balik awal la tu. Tapi saudara ifwat janji esok awal pagi gerak awal balik ke Mu’tah.

Alhamdulillah layanan kawan-kawan di Mafraq sungguh baik. Banyak rumah juga yang kami (Dzul, Anuar, Ifwat, Afiq,& aku) sempat ziarah. Semuanya beri layanan yang hebat. Terima kasih korang, korang memang sempoi. Ni adalah kali pertama aku pergi jejak kaki di Mafraq ni. Sebelum ni aku hanya sempat jejak kaki di Amman, Irbid & Mu’tah je. Kalau masyuarat tak di buat di sini, memang agaknya aku tak sampai la ke Mafraq ni.hahaha.. Asyik duduk kat Mu’tah je, sesekali ziarah kawan-kawan belajar di zon lain mengajar kita erti kawan, & dapat serba sedikit pengalaman serta ilmu suasana mereka di sini. Dapat la tambah kenalan sikit kan. Dalam memperluaskan jaringan kenalan.

Apa-apa pun terima kasih pada korang. InsyAllah aku akan ziarah lagi.

4 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span