Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Roadshow Gema Al-Aqsa 2009 di Mu’tah

ROQS 2009
Salam Damai dari saya..

Seperti kebiasaan post-post yang lalu saya menggunakan panggilan ‘aku’, kini saya akan membahasakan diri dengan panggilan ‘saya’. Itu mungkin lebih sopan rasanya. Terima kasih.

Sebelum saya pergi jauh, saya mengambil kesempatan dengan mengucapkan Salam Israa’ Mi’raj. Peristiwa ini menjadi iktibar persinggahan Rasulullah s.a.w. ke Masjid Al-Aqsa.

Semarak Ruh Perjuangan, itulah tema bagi satu aktiviti berbentuk ceramah yang dianjurkan oleh  Aman Palestin dengan kerjasama Majlis Pelajar Kedah Jordan (MPKJ), Badan Kebajikan Anak Perak Jordan (BKAPJ) dan juga Jabatan Penuntut Malaysia Jordan (MSD).

Program ini bagi saya adalah julung-julung kali diadakan di Jordan di mana penceramah yang datang khas dari Aman Palestin turun bagi memberikan penjelasan dan penerangan berkenaan tentang isu Palestin yang merupakan jiran bagi Jordan ni. Program ini bermula dari Mu’tah kemudian akan ke Mafraq, Amman dan akhirnya ke Irbid yang mana keempat-empat zon di Jordan inilah terdapatnya pelajar-pelajar Malaysia. Program ini saya kira baik bagi menjelaskan isu Palestin yang dari dulu sampailah sekarang masih ditindas teruk oleh Rejim Zionis Israel yang mengaku dengan gaya angkuhnya bahawa itu adalah tanah negara mereka.

Program yang baru sahaja selesai di Mu’tah tadi berjalan dengan baik. Penceramahnya adalah  Mejar Nadzri Bin Musman seorang yang peramah dan perunding wakil dari Aman Palestin bagi memberikan ceramah berkenaan Palestin kepada pelajar-pelajar Malaysia di Jordan ini. Terima kasih atas tuan bagi menceritakan kepada kami tentang isu ini dan kesanggupan beliau turun bertemu pelajar-pelajar Malaysia di sini yang dahagakan isu-isu semasa sebegini yang mana saya kira memang susah untuk diadakan di sini dari mana-mana pihak sebelum ini atas dasar polisi Jordan yang begitu sensitif berkenaan isu ini.

Saya baca di akhbar-akhbar negara di ruang internet, blog-blog mahasiswa di Malaysia memang begitu bersemangat dalam menyentuh berkenaan isu tersebut, isu Palestin. Memang isu ini tidak lapuk untuk di bincangkan, untuk dikongsi bersama dan diterangkan kepada seluruh masyarakat Islam kerana ia berkaitan dengan tanah suci Islam sendiri dan tempat sejarah bagi umat Islam. Biarlah kita sebagai rakyat Malaysia yang berbangsa melayu ini pergi membantu rakyat Palestin sedang bangsa Arab sendiri berdiam diri tidak mahu terlibat secara langsung berkaitan dengan negara jirannya itu. Siapa lagi kalau kita umat Islam sendiri kan.

Walaubagaimanapun kita sebagai pelajar-pelajar Malaysia yang belajar di Jordan ini kena akur dan bertindak secara bijak atas sensitiviti berkaitan dengan isu berkenaan kerana dasar polisi negara Jordan ini. Kita buatlah sekadar yang termampu bagi membantu saudara kita nun di sana. Teruskan apa-apa tindakan yang dikira baik bagi membantu mereka. Moga apa yang kita buat ini mendapat meringankan bebanan saudara kita di sana dalam menentang Rejim Zionis itu dan mudah-mudahan Allah Taala membantu mereka-mereka yang berjuang dalam agamanya, amin.

p/s: untuk makluman lanjut tentang program ini bolehlah anda melawat ke link ROQS 2009 ini.

5 Comments »

Mu’tah Hujan

Assalamualaikum dan Salam Ceria dari aku untuk kalian semua.
Apa khabar kalian semua? sihat ke? Mu’tah, Jordan pagi tadi hujan. Dah lama hujan tak turun kat sini. Hujan tak de la lebat cm Malaysia. Tapi cuma hujan rintik-rintik menunjukkan musim sejuk tiba. Ha lepas ni pergi Jameah ke pergi keluar mana-mana ke mula la pakai baju lapis-lapis. Aku dah terbayang bagaimana hebatnya dugaan bila mana nak ke Jameah di musim sejuk. Nak tidurnya dengan berpakaian lapis-lapis, tebal-tebal. Sehingga nak jalan dalam rumah pun kena pakai kasut bulu, sejuk…
Hujan di pagi ni menunjukkan hampir tibanya musim sejuk. Hari ni juga la program berlangsung nya Majlis Hari Mesra Ahli dan Majlis Berbuka Puasa BKAPJ (Badan Kebajikan Anak Perak Jordan) dan MPKJ (Majlis Pelajar Kedah Jordan) yang berlangsung di Wisma Negeri Sembilan, Mu’tah. Objektif sebenar program ini adalah untuk meraikan bulan Ramadhan Al-Mubarak bersama-sama di antara ahli BKAPJ & MPKJ serta AMT, Mewujudkan ukhuwah dan mahabah di kalangan mahasiswa di Jordan, serta sesi ta’aruf perkenalan pimpinan sesi baru BKAPJ & ahli baru sebenarnya.hi3..
Dirasmikan oleh En. Azmir selaku wakil MSD, beliau merupakan pembantu atase Jabatan Penuntut Malaysia di Jordan.Beliau ni adalah anak perak juga. Bersama tadi En. Shah, pun orang Perak tu.hi3..
Serius aku kata kn, lepas je hujan pagi tadikan sampai la petang td memang sejuk. En.Azmir pun de kata td semasa beliau tiba bersama isteri serta En. Shah di Wisma Negeri Sembilan bagi menghadiri jemputan ke program kami ni,”eh sejuk ye kt Mu’tah ni” kata beliau..ha3.. Hai kat Mu’tah ni memang sejuk sangat. Ha kalau tiba snow pula, Mu’tah la tempat di Jordan ni yang paling tebal. Serius aku kata..ha3.. (boleh lagi gelak ketawa)..

2 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span