Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

1 Sudah Lepas, Tinggal Lagi 2

MPPMj0809 laki

Alhamdulillah tamatlah sesi perkhidmatanku sebagai Ketua Biro Kebudayaan, Kesenian & Sukan Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia seJordan yang mana semalam telah berlangsungnya MEKAR’09.

MEKAR..

Itulah nama yang di pilih oleh ajk pelaksana program Mafraq merupakan tuan rumahnya. MEKAR adalah singkatan bagi program Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-9, Anugerah Kecemerlangan & Karnival Akademik & Kebudayaan kali pertama MPPMJ.

Program gabungan dengan aktiviti debat, kebudayaan dan penyampaian anugerah kecemerlangan yang berlangsung selama 2 hari itu 10hb-11hb Julai 2009 merupakan julung kali di adakan sekali dengan mesyuarat agung tahunan MPPMj.

Hari pertama telah berlangsungnya Karnival Akademi & Kebudayaan yang mana debat & kebudayaan telah di pertanding kan. Alhamdulillah ianya dapat di jalankan dengan selamat walaupun aku agak risau pada mulanya kerana takut terlajak masa bila tibanya TYT Dato’ Duta. Dengan kebijaksanaan kawan-kawan ajk, Mantan Presiden MPPM dan juga nasihat Tuan Haji dapat diselesaikan. Terima kasih. Fuhh lega.

Terdapat 3 buah pasukan debat sahaja yang di hantar oleh 3 Mantiqah dalam pertandingan debat ini. Pada tertarik gaya salah seorang peserta dari pasukan Irbid. Dah macam seorang YB gayanya. Semuanya pasukan hebat. Kecoh juga suara peserta yang hadir di dalam dewan ketika menyaksikan pertandingan debat ini. Hangat!!

Johan debat di menanggi oleh pasukan Irbid. Tahniah!! Kemudiannya telah berlangsungnya pertandingan kebudayaan. Setiap peserta dari keempat-empat mantiqah amat menarik. Tahniah!!

Keesokan harinya pula…11hb Julai 2009 telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan MPPMj 0809. Kemudian penyampaian Anugerah Kecemerlangan Akademik. Tahniah pada yang menerima anugerah. Oh tidak juga aku ucapkan pada barisan Majlis Tertinggi MPPMj 0910 yang baru sahaja dilantik. Tahniah!! Moga kalian dapat melaksanakan tugas dengan baik. Teruskan perjuangan.

Kepada barisan mantan MPPMj..

Aku gembira berkenalan dengan kalian semua. Aku juga gembira dapat bekerja bersama dengan kalian. Harap kita dapat bertemu di lain kali dan akan datang.

Leave a comment »

Kekalkan tradisi, jadikan warisan yang bernilai


Kami bahagia dengan ini

Mu’tah…merupakan tempat letaknya PERMATA dan ahli-ahlinya.

Bukanlah aku ingin bangga dengan kawasan yang dikatakan kampung ini. Tapi ianya adalah hakikat yang ahli-ahli PERMATA mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Ahli-ahli PERMATA yang terlibat secara langsung dengan KARISMA’09 yang baru berakhir aku kira dapat memberikan taraf 5 bintang dengan meraikan tetamu yang hadir dan melayan kawan-kawan yang datang dari Irbid dan Mafraq sebagai tetamu. Syabas buat kalian semua. 

Itu keistimewaan kita. Teruskan dan kekalkan ia. Jangan terus terkubur dek di telan zaman. Aku dapat rasakan yang kita mampu buat masyarakat yang di luar sana terpegun dengan cara kita. Aku kagum dengan kawan-kawan di sini yang mampu melayan tetamu yang hadir dengan layanan baik. Tidak kiralah ianya siapa.

Kami…Mu’tah punya kelebihan tersendiri.

Perlu diingatkan, kami juga mampu duduk semeja walaupun kami berlainan fikiran, lain fahamannya. Aku suka pada mereka-mereka yang memberikan idea yang tidak kering-kering, pendapat tersendiri dan semangat ukhuwwah. 

Kita perlu jaga semua kelebihan ini. Walaupun di luar sana melihat yang buruk-buruk sahaja tentang kita, tapi kita sebagai warga di sini lebih tahu, lebih arif apa yang berlaku di antara kita. Mereka apa tahu. Tahu mengata begini begini dan begitu sahaja tanpa melihat sendiri apa yang berlaku. Bukankah begitu kawan-kawan. Aku bukanlah mahu berbangga apa yang ada di sini, tapi sebagai mahu  mengucapan tahniah buat kawan-kawan yang dapat membawa “Perpaduan”. 

Jadikan ia sebagai tradisi kita. Warisan yang perlu dijaga. Siapa yang menciptakannya? Itu tanya diri anda sendiri. Yang penting di sini perlu dijaga rapi supaya ia tidak dinodai oleh mana-mana manusia yang busuk hati tentang ‘kebahagian’ kita. 

Kita mungkin berbeza dengan mereka. Mungkin juga sama dengan mereka. Apa yang sama? Kita adalah rakyat Malaysia. Itu yang aku ingin katakan. Kita adalah rakyat Malaysia. Biarlah kita ini dari negeri mana pun, yang penting kita bersatu. Satu hati, satu matlamat, satu suara. Itulah namanya perpaduan.

Pilihlah nanti individu yang dapat meneruskan matlamat murni ini.

 

Pelajar Malaysia di Jordan 

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan Mu’tah.Ammankebanyakannya merupakan pelajar yang belajar di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Setiap dari mereka ini bergiat aktif melaksanakan pelbagai jenis aktiviti. Ha lihat, bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat. Walaupun begitu belajar juga tidak diabaikan. Anda boleh fikir sendiri. 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.

Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria. 
Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan 
pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan 
Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar 
di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid 
mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia 
yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran. 
Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian 
setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya, 
waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan 
faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat 
program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini 
tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat 
melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan 
oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis 
Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun 
Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah 
ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat, 
bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat 
mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.
Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan, 
ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini 
dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa 
dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari 
kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama. 
Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku 
mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah 
dalam perpaduan sesama kita.
Jalinan pandangan.
Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani 
aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini 
bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau 
bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara 
kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara 
pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat 
sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik. 
Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku 
inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia 
punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan 
ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan 
keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan 
masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir. 
Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik 
hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada 
pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza 
latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa. 
Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.Suasana di Jordan berbeza dengan di Mesir mahupun di Syria.   

Di Jordan ini mempunya empat daerah yang menempatkan

 

pelajar-pelajar Malaysia, iaitu di Amman, Irbid, Mafraq dan

 

Mu’tah. Amman kebanyakannya merupakan pelajar yang belajar

 

di peringkat tinggi, iaitu PHD dan Master. Manakala di Irbid

 

mempunyai dua unversiti yang menempatkan pelajar Malaysia

 

yang berlainan bidang, iaitu pengajian Islam dan kedoktoran.

 

Jarak setiap daerah ini sangat jauh, dan sistem pengajian

 

setiap universiti juga berbeza. Contohnya kadar yurannya,

 

waktu peperiksaan dan waktu cuti semester. Ini merupakan

 

faktor-faktor di mana kami susah sekali untuk membuat

 

program bersama. Oh bukannya aku mengatakan yang kami ini

 

tidak aktif, walaupun begitu kami tetap juga dapat

 

melaksanakan program bersama. Baik program yang dianjurkan

 

oleh pihak jabatan penuntut Malaysia, kedutaan, Majlis

 

Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM) sendiri mahupun

 

Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN). Oh ya, di setiap daerah

 

ini juga kami mempunyai persatuan zon masing-masing. Ha lihat,

 

bagaimana kami di sini cukup sibuk dengan program, mesyuarat

 

mahupun belajar. Anda boleh fikir sendiri.

 

Pelajar-pelajar Malaysia di sini mempunyai cara, keistimewaan,

 

ragam yang tersendiri. Jangan cemarkan pertalian kami ini

 

dengan pelbagai tomahan yang tidak berasas. Kami selesa

 

dengan suasana sekarang ini, cumanya mungkin sesetengah dari

 

kita yang hanya bersendirian tapi masih lagi mahu bersama.

 

Walaubagaimanapun ia tetap terpelihara hubungan kami. Aku

 

mengharapkan tradisi ini kekal dan tingkatkan lagi nilaitambah

 

dalam perpaduan sesama kita.

 

Jalinan pandangan.

Ini merupakan respon daripada saudaraku yang di sana. Berani

 

aku nyatakan di sini bahawa kelab UMNO Jordan di sini

 

bukanlah kelab yang agresif untuk melobi undi parti atau

 

bagaimana. Cuma kami di sini mahukan perpaduan di antara

 

kawan-kawan yang lain dan ikatan yang gitu di antara

 

pegawai-pegawai MSD dan juga kedutaan. Memang amat

 

sensitif bagi sesetengah individu membuka cerita pasal politik.

 

Tapi bagi aku, aku hanya biasa. Tidak mahu perpecahan. Aku

 

inginkan semangat kekitaan sesama kita. Aku juga manusia

 

punya pandangan. Bagi aku, sekarang ini cukup baik hubungan

 

ahli-ahli kelab dengan yang bukan ahli. Kami selesa dengan

 

keadaan sebegini. Mungkin sesetengah tidak selesa. Itu bukan

 

masalah aku, itu masalah mereka yang tidak selesa aku fikir.

 

Yang penting di sini aku sukakan keterbukaan, jalin baik

 

hubungan dengan kalian. Walaupun kita terdiri daripada

 

pelbagai sudut pemikiran, berbeza pendapat, berbeza

 

latarbelakang tapi kita dapat hidup aman kekal abadi sentosa.

 

Aku suka tradisi ini. Teruskan kekal dan tingkatkan ia.

Leave a comment »

Lihat nun di sana kawan-kawan!!

Salam Alaik..

Aku telah dilantik sebagai ketua satu biro pelaksana bagi Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia seJordan pada sesi ini, iaitu biro kebudayaan, kesenian dan sukan. Dan sesi ini juga aku merupakan seorang setiausaha bagi Badan Kebajikan Anak-Anak Perak seJordan. Entah mengapa sesi ini aku mula dipercayai oleh mahasiswa dalam menjalankan tanggungjawab tersebut. Bukanlah aku seorang yang terhegeh-hegeh pasal jawatan tersebut. Tapi mereka-mereka yang memilih. Aku cuba sedaya upaya bagi memenuhi apa itu tanggungjawab dan amanah.

Oh bukanlah aku di sini mahu mengatakan aku seorang yang hebat. Dan bukan pula aku mahu mengadu atau sebagainya. Maaf eh, jangan salah anggap.

Baiklah….

Untuk pengetahuan anda-anda di sana, aku telah pun memberikan sedikit gambaran tentang dua program mega di bawah Biro Kebudayaan, kesenian dan sukan MPPM sebelum ini. Hmmm program KARISMA atau dalam nama panjangnya pada kali ini ialah Karnival Sukan Mahasiswa insyaAllah akan dilaksanakan pada awal Mei ini. Sebarang perjalanan gerak kerja lancar setakat ni, Alhamdulillah. Program Malaysian Day yang mana program ini lebih kepada kebudayaan dan kesenian terpaksa ditangguh atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Memang aku amat berminat dalam hal kebudayaan dan kesenian ini, tapi….maaflah, ia mungkin akan dijalankan dan dilaksanakan oleh biro pada sesi akan datang, insyaAllah.

Program Malaysian Day yang aku hasratkan ingin menjadi program perintis bagi menonjolkan kebudayaan dan kesenian Malaysia di bumi Jordan ini tidak dapat dijayakan. Maaf bagi diriku pada pihak-pihak yang berwajib kerana aku sebagai ketua biro tidak dapat laksanakan program ini. Apa-apa pun aku doakan Malaysian Day ini akan dapat diteruskan hasrat hajatnya dan berjaya dilaksanakan dengan hebatnya pada sesi akan datang. Harap sangat ianya dapat dijalankan.

Dengan ini, pada saat ini, aku sebagai pengarah program besar Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia seJordan iaitu Malaysian Day meletakkan jawatan sebagai seorang pengarah. Mungkin aku seorang yang lemah…mungkin. Maaf pada kawan-kawan, dan pihak yang berwajib. Dan semua ahli jawatankuasa Malaysian Day, aku lucutkan jawatan anda semua. Harap ikatan kita akan terus kekal eh. Maaf atas tindakan agrasifku ini.

p/s:- eh adakah aku juga akan letak jawatan sebagai seorang ketua Biro Kebudayaan, Kesenian dan Sukan MPPM?!! Hmmm…lihatlah nanti. Maaf..
p/s:- maaf pada kawan-kawan dan semua pihak atas segala tingkahlaku, kata-kata, gurau sendaku yang mungkin agak kurang selesa pada anda semua. Maaf..

2 Comments »

Cabaran Malaysian Day’09

malaysian-day09

Salam dan Selamat sejahtera pada kalian..

Pada tahun ini, kita akan menyaksikan satu program yang julung-julung kali diadakan bagi mempromosika kebudayaan dan kesenian Malaysia yang penuh warna-warni serta unik ini di dunia arab khususnya Jordan. Program besar ini dinamakan Malaysian Day. Anjuran Kedutaan Besar Malaysia di Jordan, Jabatan Penuntut Malaysia Jordan dengan kerjasama Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia sesi 2008/2009 insyaAllah akan berlangsung pada 20 Mac 2009, hari Sabtu.

Biro Kebudayaan, Kesenian dan Sukan merupakan salah satu daripada empat biro pelaksana Majlis Perwakilan Pelajar seJordan pada sesi ini. Di bawah biro ini telah merancang dua program besar iaitu KARISMA dan Malaysian Day. Program KARISMA lebih menumpukan aktiviti sukan sahaja, tetapi Malaysian Day ini pula menumpukan sepenuhnya aktiviti kebudayaan dan kesenian Malaysia.

Dengan bertemakan “Budaya dijulang, Malaysia terbilang”, program ini diharapkan dapat mencungkil bakat-bakat baru yang terpendam di kalangan mahasiswa-mahasiswi Malaysia di Jordan melalui beberapa aktiviti yang dijalankan.

 

PERANCANGAN PENGISIAN 

1> Beberapa pertandingan akan dipertandingkan yang melibatkan mahasiswa Malaysia di Jordan ini. Pertandingan tersebut seperti khat, melukis poster warna-warni Malaysia, merekacipta replika atau model. Pertandingan merekacipta replika ini pecah kepada 3 katogori iaitu :-
> merekacipta replika bangunan-bangunan kebanggaan Malaysia contohnya KLCC, Menara KL, jambatan Pulau Pinang dan sebagainya.
> rumah-rumah tradisional yang terdapat di Malaysia contohnya rumah panjang Sarawak, rumah Minangkabau Negeri Sembilan dan sebagainya.
> masjid-masjid di Malaysia, contohnya Masjid Putrajaya, Masjid Ubudiah Kuala Kangsar, dan sebagainya.

2> Pameran oleh setiap Badan Kebajikan Anak Negeri . Di bawah MPPMj terdapat sebanyak 12 Badan Anak Negeri yang akan mempamerkan kebudayaan, seni dan warisan mengikut negeri masing-masing. Mereka akan mempamerkan gambar-gambar, maklumat-maklumat yang berkaitan tentang keadaan sosial, ekonomi negeri masing-masing. Selain itu, mereka mempamerkan makanan tradisional seperti budu di Kelantannya, tempoyak di Peraknya, pakaian tradisional, maklumat-maklumat tentang kawasan-kawasan yang menarik untuk melancong. Maklumat tentang asal usul dan sejarah negeri turut dipamerkan di gerai mereka.

3> Persembahan dari Badan Kebajikan Anak Negeri yang terpilih mengikut budaya dan seni yang menarik, penuh dengan warna-warni. Di dalam kotak fikiran anda akan terpancar Tarian Zapin dari Johor, Dikir Barat dari Kelantan, dan sebagainya.

4> Demo dan pameran alatan muzik tradisional Malaysia.

5> Demo permainan tradisional Malaysia.

6> Pertunjukan silat.

 

RASIONAL MALAYSIAN DAY

1> Merapatkan silaturahim di antara ahli-ahli MPPMj. Di Jordan terdapat empat zon atau wilayah yang terdapatnya mahasiswa-mahasiswi yang belajar di Universiti masing-masing. Lokasi keempat-empat zon ini sangat jauh. Jadi, dengan adanya program besar ini, ia dapatlah mengumpul ahli-ahli MPPMj.

2> Mencungkil bakat-bakat baru di kalangan ahli MPPMj dengan melibatkan diri dalam aktiviti dan pertandingan yang dianjurkan.

3> Program ini sebagai landasan atau medium bagi mempromosikan MPPMj di antarabangsa sejajar dengan visi MPPMj sesi ini.

4> Bagi mempromosikan Malaysia di peringkat antarabangsa serta menarik pelancong-pelancong Timur Tengah datang ke Malaysia.

Mudah-mudahan program mega ini pada pendirian saya berlangsung dengan jayanya. Segala kerjasama dari pihak Kedutaan Besar Malaysia di Jordan, Jabatan Penuntut Malaysia Jordan, barisan-barisan pimpinan dari MPPMj, Persatuan Zon, Badan Kebajikan Anak Negeri serta seluruh mahasiswa-mahasiswi dan tidak lupa juga ahli jawatankuasa berganding bahu bagi menjayakan program ini.

Ohye, pada sesiapa ada idea atau cadangan silalah bagi komen dalam blog ni. Anda boleh juga email ke shinja_takeda@yahoo.com atau YM aku di shinja_samurai@yahoo.com. Terima kasih atas sokongan anda semua.

p/s :- Aku dalam kerisauan dan takut.

20 Comments »

Ziarah yang tak terancang

Salam Alaik kepada semua kawan-kawan yang nun di merata tempat (hmm cam ramai je kawan aku, seolah-olah berada di merata tempat je..)Ahlan ya syitak’.. Musim sejuk kembali lagi kali ini lebih cepat berbanding biasa. Seperti tahun lepas, musim salji agak cam panjang pula. Musim sejuk menjadi igawan pada insan yang pernah mengalaminya. Mesti akan di dalam kepala terlintas yang kita akan keluar rumah pergi kelas dengan pakai baju yang tebal-tebal, pakai sarung tangannya lagi, & mafla lilit di leher. Nak bangun kelas di awal pagi jam 8 tu la yang agak liat, ye la, dengan keadaan sekeliling yang sejuk menjadi halangan untuk kita bangun bersiap-siap menghadiri kelas. Kuatkanlah semangat mu wahai kawan-kawan & diri ku ini (alhamdulilah fasal ni aku takde kelas jam 8 pagi, semuanya kelas mula jam 9 & 9.30pagi..)

Tidak lupa juga kita dibayangi dengan salji di akhir-akhir musim sejuk nanti. Owh ye, kalau nak ambil wuduk ke, nak sentuh air pun agak berat, tapi sesiapa yang de sakhonah tu ok la. Kalau nak tidur lagi la cam best. Sekarang ni pun masa akan dilewatkan sejam dari waktu biasa. Beza Jordan dengan waktu Malaysia sekarang menjadi 6jam. Waktu solat pun berbeza la, seperti contoh, waktu maghrib akan masuk pada jam 5.30ptg. Malam akan menjadi lebih panjang berbanding biasa. Dalam rumah sendiri pun kita akan pakai stokin, kasut yang dipakai khas dalam rumah (kasut bulu), pakai baju tebal-tebal, dengan nyalaan sobahnya lagi (pemanas). Ha gas mesti banyak nak pakai. Yang hebatnya nak tidur pun mesti akan pakai selimut tebal-tebal & ON kn sobah sampai la siang hari. Anda boleh bayangkan tak? Beginilah keadaan aku & kawan-kawan yang belajar di sini. &tidak lupa juga sama kot dengan keadaan kawan-kawan di Ukrein, & tempat-tempat lain yang mengalami musim sejuk.

Sebenarnya aku ni baru je balik dari Mafraq, ada masyuarat BP (Biro Pelaksana) dengan MPPM, yang mana aku diamanahkan sebagai ketua biro kebudayaan, kesenian, & sukan MPPM untuk sesi ini. Ni la pengalaman baru bagi aku dalam berorganisasi di luar negara, sebelum ni di Malaysia je. Mafraq merupakan sebuah zon di dalam Jordan. Di sini di tempatkan Universiti Al-Bayt yang mashyur & menjdi salah satu universiti pilihan pelajar Malaysia menimba ilmu di Jordan ni.

Masyuarat tamat jam 5ptg, dah masuk senja. Nak balik Mu’tah pun agak lewat dh ni, so kami ambil keputusan untuk bermalam je di sini. Akhwat-akhwat kami dah bermasam muka dh, nak balik awal la tu. Tapi saudara ifwat janji esok awal pagi gerak awal balik ke Mu’tah.

Alhamdulillah layanan kawan-kawan di Mafraq sungguh baik. Banyak rumah juga yang kami (Dzul, Anuar, Ifwat, Afiq,& aku) sempat ziarah. Semuanya beri layanan yang hebat. Terima kasih korang, korang memang sempoi. Ni adalah kali pertama aku pergi jejak kaki di Mafraq ni. Sebelum ni aku hanya sempat jejak kaki di Amman, Irbid & Mu’tah je. Kalau masyuarat tak di buat di sini, memang agaknya aku tak sampai la ke Mafraq ni.hahaha.. Asyik duduk kat Mu’tah je, sesekali ziarah kawan-kawan belajar di zon lain mengajar kita erti kawan, & dapat serba sedikit pengalaman serta ilmu suasana mereka di sini. Dapat la tambah kenalan sikit kan. Dalam memperluaskan jaringan kenalan.

Apa-apa pun terima kasih pada korang. InsyAllah aku akan ziarah lagi.

4 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span