Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Kenyang ke makan roti je?

Salam Ceria..

Anda pernah makan berasaskan roti tanpa nasi selama seminggu tak? Soalan ini pernah satu ketika saya terfikir bersendirian sambil mengunyah roti dengan za’atar dan minyak zaitun. Waktu tu serius saya katakan, selama seminggu saya tidak makan nasi. Hanya makan berasaskan roti sahaja. Mana tidaknya, di cafe universiti sudah menjadi kelaziman apabila lepas kelas pertama saya akan isi perut dengan burger, berasaskan roti juga. Balik dari kuliah juga begitu, memang di rumah sudah dibeli siap roti. Untuk pengetahuan anda, burger yang dijual di cafe universiti dengan harga 25 fils = 0.25 dinar Jordan ( JD1 = RM4.5++) hanya di dalamnya daging burger dan tomato sehiris di potong besar.

Rata-rata makanan di Timur Tengah ini berasaskan roti. Hatta makan dengan nasi sekali pun, arab akan bekalkan roti juga. Roti sudah menjadi makanan asasi mereka. Di mana-mana sahaja semuanya roti. Kedai roti banyak terdapat di sini dan mudah di dapati. Ia terletak di kawasan yang sangat strategi. Biasanya kebanyakkan kedai roti sudah terdapat mesin dan alat pembakar roti sendiri. Di sini roti di buat secara manual dan mengunakan mesin. Menjadi kebiasaan kedai roti ini akan buka awal selepas subuh dan kemudian akan tutup paling lewat daripada kedai-kedai yang lain. Menjadi kelaziman juga arab akan membeli roti sekali banyak untuk bekalan di rumah. Sampaikan berplastik-plastik mereka beli untuk keluarga di rumah. Timbul persoalan di kotak fikiran saya, bolehkah mereka habiskan roti-roti tersebut dalam sehari?

Ada pelbagai aneka jenis roti yang terdapat di Jordan ini. Di sini saya senaraikan beberapa jenis roti dan gambarnya sekali yang biasa di dapati di Jordan ini untuk tatapan umum:-

roti Thoboun

خبز شراك

Roti yang biasa digunakan untuk membuat syawarma.

roti Thoboun

خبز طابون

خبز كماج

roti Hamam

خبز حمام

خبز مسمسم

Di atasnya ditaburkan dengan habbatul sauda’ .

6 Comments »

Salam Ramadhan Al-Mubarak

Salam Alaik..

Sekarang kita berada di bulan baik, bulan mulia, bulan yang penuh dengan berkat. Itulah ia, Ramadhan Al-Mubarak. Salam Ramadhan kepada semua. Moga bulan ini kita lebih baik berbanding tahun lepas. Sempena bulan puasa ini saya memohon maaf sekiranya saya ada melakukan salah silap pada kalian.Kat atas tu kad puasa khas untuk kalian. Siapa nak boleh klik dan simpan.

Sekarang ni saya dalam musim cuti semester yang panjang. Rata-rata cuti ni kawan-kawan mengambil peluang untuk pulang berpuasa dan raya bersama keluarga. Sekarang ni bilangan kawan-kawan yang tinggal hanya sedikit bilangannya.

Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan kali ketiga saya puasa di Jordan. Keluarga jauh nun di Malaysia. Saya tidak balik bercuti seperti kawan-kawan, saya rasa lebih baik saya memilih untuk tidak balik. Mahu puasa di sini. InsyaAllah ini merupakan Ramadhan saya yang terakhir di Jordan kerana saya akan habis pada awal tahun depan. Jadi saya tidak tahu bila lagi saya akan berpuasa di sini (Jordan) lagi. Doakan saya habis belajar sem awal ini eh dengan membawa kejayaan. Terima kasih semua 🙂

Seperti kebiasaan, di tanah Jordan ini akan muncul ‘kuih’ setahun sekali je, ha itu pun time puasa je yang mereka panggil namanya kataef. Ha apa itu kuih tersebut, silalah baca di post saya yang lepas di sini.

p/s:- tak tahu nak taip apa lagi dah. Tak ada idea. Kalau sesiapa ada idea sila berikan cadangan di ‘peti komen’ eh. Terima kasih

2 Comments »

“eh jom berbuka di sana nak?”…

 

  

Hari ni kami seluruh student2 Mu’tah Malaysia di jemput untuk berbuka di rumah Sheikh Ali seorang bekas pendaftar kuliah syariah Universiti Mu’tah. Rumahnya di Mazar. Kami kena berkumpul di Masjid Husen. De setengah group kami dah bertolak lebih awal. De yg segroup lain termasuk aku di dalamnya g lambat. Jam di tangan dh lagi sikit je nk berbuka. Entah camne kn, de la jgk orang arab dr kalangan keluarga Sheikh Ali juga kot.hi3..
Sampai je di Masjid salah sebuah masjid di Mazar yg berhampiran dgn rumah Sheikh Ali, kami di tempatkn di situ untuk berbuka bersama-sama terlebih dahulu dgn kurma. Ha dalam perjalanan ke Masjid tersebut dah pun azan, tanda telah masuknya waktu berbuka. Dah lah 2 buah kereta je yang ambil kami tadi, sedangkan group kami tadi ramai juga. Ha kena lah berhimpit-himpit.ha3..Ha siapa tadi dok belakang jip dgn aku tadi.ha3…
Sampai je di masjid, rupa-rupanya bukan je kami budak Melayu je, malah di jemput juga budak-budak Filipina, student di Universiti Mu’tah sama dengan kami. Kami berbuka dgn kurma, air masak, de juga laban masam..ha3..aku tak minum pun laban masam tu, tak leh bla.ha3..De juga senior-senior yang ranjau budak-budak baru untuk minum. Peh serius aku katakn memang masam siot.ha3…Selesai berbuka dengan kurma, kami solat maghrib bersama.
Kemudian, kami di jemput ke rumah Sheikh Ali pula. Ha di hidangnya kabsah. 1 talam 4 orang. Biasalah stail arab, dia akan layan tetamu dengan hidangan yang banyak. Serius aku katakan, dalam 4 orang tu pun tak lalu nak habis. Nasi kabsah yang mana ayam dicampurkan bersama kacang yang telah digoreng dan dimasak dengan minyak lemak kambing.
Ramai yang tak lalu nak habis. Isyh nak habis konon, arab pun makan tak habis.ha3.. Balik-balik je Sheikh Ali sediakan plastik untuk kami bawa bungkus nasi-nasi & ayam-ayam yang tak habis. Tapi aku lihat, budak-budak kita just kutip ayam je banyak dari nasi.ha3..Memang nakal ye korang.
Terima kasih kami ucapkan kepada Sheikh Ali kerana menjemput kami student luar Jordan ni untuk berbuka puasa di rumahnya. Moga dimurajkan rezki baginya. Amenn..

Leave a comment »

Sekali sekala

Masa mula-mula sampai, aku masih ingat lagi kataef. Apa benda tu? Ha korang semua nak tau ye? Bagi orang yang dah tau, khususnya pelajar-pelajar Malaysia di Jordan ni mesti la tau kan pe benda tu.hi..

Benda ni setahun sekali munculnya, cam lemang la kan kat Malaysia. Tapi kataef ni muncul bila menjelangnya Ramadhan. Kedai-kedai roti mahupun kedai-kedai halawiat (manisan) mula la menjalankan perniagaan mereka menjual kataef. Bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan. Setengah kilo 30 qurush je.  Kalau dalam ringgit Malaysia dalam RM1.45 la. (ikut currency pada tarikh hari ni adalah JD1 = RM4.837).

Mula la berpusu-pusu arab beli, tidak kurang juga budak-budak kita beli. Kataef ni bentuknya bulat, di buat daripada tepung. Cam apam balik pun de,tapi lain sikit. Hai cmne ye aku nak terangkan, apa-apa pun aku dah letakkan sekali gambar di bawah ni, so korang leh lihat bagaimana rupa kataef tu. Kataef ni di makan dengan qisytoh, krim putih yang di jual di kedai-kedai arab ni. Di jual dalam kotak mahupun dalam tin. Qisytoh ni di kacau sekali dengan gula mengikut kadar korang sendiri. Untuk lebih menarik lagi rasanya, ianya boleh di kacau sekali dengan sedikit krim cokelet. Pastu kacau bagi betul-betul ianya sebati dan cair krim. Hai cam slot mari memasak pula.ho3..

Ada juga jenis kataef yang di jual seolah-olah bentuk seperti karipap,di goreng, dan di dalamnya ada manisan. Ni je la kueh yang di hidangkan bersama juadah lain ketika berbuka di samping dengan halawiat-halawiat yang semuanya manis-manis.
Ok lah kawan-kawan, moga kita berjumpa lagi di lain rancangan. Selamat Berbuka…
p/s :- Sepanjang Ramadhan ni aku asyik post pasal makanan je kn. Hai teringat la pula kueh-kueh di Malaysia yang beradeka jenis, dengan popianya, keria, apam balik, karipap, tepung pelita, buah melaka, seri muka, samosa, tepung talam, kuih cara, isyh bayak lagi la, dan macam-macam.

11 Comments »

Asyik dan jemu…Sebab apa?

Ala bosan la. Asyik-asyik makan benda yang sama. Roti, roti, roti…Ayam, ayam, ayam..

Makan je la mana yang ada…Kita kena akui yang arab ni memang tak boleh makan makanan kita. Tapi mengapa kita boleh?

p/s :- untuk mengetahui nama setiap makanan di atas, sila klik gambar tersebut.

15 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span