Rebina Biru

"senyum|ceria|hepi²"

Berakhirnya Yang Lama Kemudiannya Bermulalah Yang Baru

Salam Comel buat kalian semua.

31hb ogos 2009 merupakan hari terakhirnya sesi perkhidmatan untuk pimpinan Badan Kebajikan Anak Perak Jordan 0809. 31hb, lepas Jumaat telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-9 BKAPJ0809 yang bertempat di Bayt Muhseneen, Irbid. Dirasmikan oleh Tuan Presiden MPPM0910 yang baru, Saudara Ahmad Syahrul b Adnan.

Mesyuarat Agung Tahunan kali ke-9 ini berjalan dengan lancarnya walaupun dalam keadaan bersederhana. Alhamdulillah. Dengan kehadiran seramai 57 orang sudah mencukupi korum untuk berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan BKAPJ ini. Tahniah pada mereka yang hadir.

Sejarah Ringkas BKAPJ

Saya akan menceritakan sedikit sejarah awal BKAPJ ini. Pada 17hb Februari 1995 satu bdan penaja telah ditubuhkan dan dipengerusikan oleh saudara Ahmad Husni Hj. Hassan, untuk pengetahuan kalian, beliau merupakan lucture saya di Kolej Islam Perak Darul Ridzuan dahulu. Pada awal penubuhan beliau telah merangka draf perlembagaan dan penubuhan satu persatuan rasmi bagi pelajar-pelajar anak Perak di Jordan. Pelbagai jenis rintangan dan cabaran yang dihadapi oleh pihak badan penaja dalam merangka draf perlembagaan dan dasar persatuan yang bakal ditubuh nanti sehingga memakan masa hampir satu tahun tiga bulan. Lama juga tu.

Alhamdulillah berkat doa, kekuatan dan keazaman yang tinggi, akhirnya badan penaja dapat merealisasikan impian setiap pelajar anak Perak untuk melihat satu persatuan rasmi yang telah dipersetujui namanya dengan Ikatan Mahasiswa Perak Jordan dengan nama ringkasnya IMPJ. Persatuan ini telah ditubuhkan secara rasmi pada 4 Mei 1996 bersamaan 15 Zulkaedah 1416H pada haru Khamis bertempat di Dewan Khalil bin Ahmad Farahidi di University of Jordan iaitu hari berlangsungnya Mesyuarat Agung Penubuhan IMPJ.

IMPJ ini bermotokan ‘Berilmu, Beramal dan Bertaqwa”. Nama pertubuhan terpaksa ditukar pada 1999 kepada Badan Kebajikan Anak Perak Jordan atau nama ringkasnya BKAPJ. Nama ini telah memenuhi salah satu kreateria syarat sebagai penubuhan rasmi. Seterusnya para ahli telah mengarahkan urusan pengiktirafan ini kepada Jawatankuasa Penaja BKAPJ dalam merangka sekali lagi draf perlembagaan BKAPJ tanpa membuat pembubaran IMPJ. Tindakan ini dilakukan sebagai menghargai sumbangan perintis IMPJ yang telah menyatupadukan anak-anak Perak di Jordan ini dalam sebuah keluarga.

Family Day BKAPJ

Keesokan harinya pula iaitu 1hb Ogos 2009 telah berlangsungnya Family Day BKAPJ yang bertempat di Dibeen Forest, Jerash, salah sebuah hutan yang dilingung dan dijaga oleh Kerajaan Jordan. Ini je la satu-satunya hutan yang ada di Jordan ni. Baiklah, saya bukannya nak cerita pasal hutan tunggal Jordan ni. Balik-balik pada tajuk asal.

Family Day. Perjalanan dari Irbid ke Dibeen Forest ni memakan masa selama 45minit lebih. Sebagai permulaan, ucapan dari YDP BKAPJ yang baru, penyerahan topi lebihan semasa program BKAPJ sesi 0708. Kemudiannya pecahan agihan kumpulan yang diasingkan akhwat dan syabab. Aktiviti berjalan dengan lancar. Selepas makan dan solat serta sedikit majlis perasmian oleh Ust. Arman yang turut hadir oleh En. Azmer dan seorang rakannya. Kemudain aktiviti diteruskan dengan aktiviti ‘cari harta karun’.

group ZEBRA group JUJUR

Syabas dan terima kasih kepada ahli kumpulan JUJUR dan juga ZEBRA yang berjaya bekerjasama memberikan komitmen yang gitu kepada saya sebagai mengetuai kumpulan ini sehingga ke garisan tamat. Korang semua memang sempoi. Tahniah!!

Sekilas Pandang

Sewaktu saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ, saya merasakan amanah ini betul-betul berat. Yelah, tugasan sebagai setiausaha bagi sebuah persatuan yang besar ni bukan mudah. Memang betul-betul berat. Tapi saya tabahkan dengan harapan ia dapat memberikan input yang baik kepada saya kelak. Saya akan lakukan yang terbaik, walaupun saya sebenarnya berat untuk menerimanya.

Serius saya katakan selepas saya dilantik menjadi Setiausaha Agung BKAPJ sesi 0809 yang lalu, saya telah dilantik menjadi Ketua Kebudayaan, Kesenian dan Sukan MPPM 0809, saya hanya banyak tumpu dengan MPPM sahaja sehingga saya banyak terlepas pandang BKAPJ. Namun begitu, saya dapat diringankan dengan bantuan dari timbalan Setiausaha saya ni. Terima kasih banyak-banyak. Kami agihkan bidang tugas masing-masing supaya melancarkan urusan Jabatan Kesetiausahaan ini.

  • Yang Dipertua.

Beliau adalah kawan baik dan kawan baik saya sejak dibangku sekolah rendah, sekolah menengah, kolej dan sehinggalah ke universiti kini. Kami juga tinggal dalam satu taman yang sama. Beliau mempunyai gaya pimpinan yang tersendiri. Beliau ada kemahiran yang tersendiri.

  • Timbalan Yang Dipertua

Nama diberi Munir. Saya mula kenal dengan beliau semasa program KARISMA yang berlangsung di Irbid yang mana Sheikh Fahmi bawa kami makan sama-sama di Mandi Yamani sebuah kedai makan yang terkenal dikalangan pelajar Melayu di Irbid. Beliau ni bakal seorang doktor yang berjaya stu hari nanti. Mempunyai perwatakan yang aku kira hebat. Saya kesian kepada belia kerana pada sesi 0809, beliaulah seoarang sahaja AMT yang berada di Irbid. Walaubagaimana pun saya selalu juga turun ke Irbid bertemu sendiri dengan beliau bagi berkongsi cerita atau apa-apa masalah berkaitan dengan BKAPJ. Dia seorang memberikan komitmen dalam mana-mana program BKAPJ. Beliau jugalah yang banyak mendahulukan duit bagi menjalankan beberapa program atau aktiviti berbentuk kerjasama dengan mana-mana Persatuan Zon mahupun mana-mana BKAN. Beliau memang sporting orangnya. Terima kasih bag kerjasama yang gitu pada aku Mun. Seronok kenal dengan ko. Ha jaga ahli-ahli kita di Irbid dan Mafraq tau. Kalau ada apa-apa problem, jangan pendam tau, cerita la kat aku sama.huhuhu…

  • Naib Timbalan Dipertua

Kakak Afrah, beliau adalah pangkat kakak. Beliau jugalah yang banyak memberikan kelancaran dan memberikan idea bagi membangunkan BKAPJ ini. Beliau begitu ramah dan menjaga ahli-ahli BKAPJ dikalangan akhwatnya. Saya selesa bekerja dengan beliau. Beliau banyak memberikan idea, menyelesaikan masalah BKAPJ ni. Beliau banyak pengalaman dengan menguruskan organisasi ni. Beliau juga punya watak yang pelik ye tuan-tuan puan-puan semua. hahaha:))

  • Timbalan Setiausaha Agung

Asmida namanya. Kecil molek orangnya. Saya selalu bebankan tugas kepada beliau. Maaflah eh Mida kalau aMz selalu susahkan Mida, banyak sangat kerja yang aMz bagi. Terima kasih membantu dan memahami aMz.

  • Bendahari Agung

Adi Amzar namanya. Beliau ni juga satu taman dengan saya, Taman Meru, Ipoh. Dia juga adalah senior saya di MUC dan merupakan kawan kepada adik saya yang kedua. tak sangka kami boleh bertemu di Jordan ni. Beliau menjalankan tugas yang baik. Mudah untuk disuruh dan diajak berbincang. Dan kini, dia merupakan Yang Dipertua BKAPJ 0910 tau. Ha kalau ikutkan sejarah BKAPJ kan, beliau merupakan orang yang ketiga budak Taman Meru yang menjadi YDP BKAPJ, sebelum ni Sheikh Fahmi (tinggal di Taman Meru) pastu Syafiq Murat, pun budak Taman Meru juga. Teruskan usaha dan menjaga kebajikan ahli-ahli Perak di Jordan ni. Kalau ada apa-apa masalah jangan segan-segan cerita la pada kami yang mantan ni. Lakukan yang terbaik untuk menjadi yang terbaik eh. Kami sokong kamu.

  • Timbalan Bendahari Agung

Ha beliau ni sempoi. Dari zahirnya beliau begini, tetapi gaya dan perwatakannya agak sempoi dan riang ria rebina. Dia juga merupakan timbalan ketua Biro Akademik & Pembangunan Minda MPPM 0809.

Semua Biro, iaitu Biro Multimedia & Dokumentasi, Biro Ekonomi dan Biro Akademik & Kerohanian. Dan tidak lupa juga kepada Perwakilan setiap Mantiqah. Walaupun perlantikan anda agak lewat, tetapi kalian dapat memberikan komitmen bagi meneruskan beberapa program sepanjang tahun ini. Kita tak punya sumber kewangan yang kukuh, walaubagaimanapun ukhwah kita kuat. Teruskan. Kita dapat lakukan yang termampu. Diharapkan sesi 0910 ini kewangan BKAPJ betul-betul kukuh, dimurahkan rezki  bagi membanyakkan aktiviti, program dan juga menjaga kebajikan ahli Perak di Jordan ini.

Saya merupakan mantan Setiausaha Agung BKAPJ 0809 mengucapkan jutaan tahniah dan terima kasih kepada pengarah, AJK-AJK bagi kedua-dua program terakhir BKAPJ 0809 ini dan juga tidak lupa kepada semua ahli BKAPJ. Diharapkan ukhwah kita dipanjangkan dan terus subur sampai bila-bila. Bantu dan berikan kerjasama kepada barisan BKAPJ sesi 0910 yang baru ni. Maju BKAPJ untuk semua!!

Advertisements
4 Comments »

Roadshow Gema Al-Aqsa 2009 di Mu’tah

ROQS 2009
Salam Damai dari saya..

Seperti kebiasaan post-post yang lalu saya menggunakan panggilan ‘aku’, kini saya akan membahasakan diri dengan panggilan ‘saya’. Itu mungkin lebih sopan rasanya. Terima kasih.

Sebelum saya pergi jauh, saya mengambil kesempatan dengan mengucapkan Salam Israa’ Mi’raj. Peristiwa ini menjadi iktibar persinggahan Rasulullah s.a.w. ke Masjid Al-Aqsa.

Semarak Ruh Perjuangan, itulah tema bagi satu aktiviti berbentuk ceramah yang dianjurkan oleh  Aman Palestin dengan kerjasama Majlis Pelajar Kedah Jordan (MPKJ), Badan Kebajikan Anak Perak Jordan (BKAPJ) dan juga Jabatan Penuntut Malaysia Jordan (MSD).

Program ini bagi saya adalah julung-julung kali diadakan di Jordan di mana penceramah yang datang khas dari Aman Palestin turun bagi memberikan penjelasan dan penerangan berkenaan tentang isu Palestin yang merupakan jiran bagi Jordan ni. Program ini bermula dari Mu’tah kemudian akan ke Mafraq, Amman dan akhirnya ke Irbid yang mana keempat-empat zon di Jordan inilah terdapatnya pelajar-pelajar Malaysia. Program ini saya kira baik bagi menjelaskan isu Palestin yang dari dulu sampailah sekarang masih ditindas teruk oleh Rejim Zionis Israel yang mengaku dengan gaya angkuhnya bahawa itu adalah tanah negara mereka.

Program yang baru sahaja selesai di Mu’tah tadi berjalan dengan baik. Penceramahnya adalah  Mejar Nadzri Bin Musman seorang yang peramah dan perunding wakil dari Aman Palestin bagi memberikan ceramah berkenaan Palestin kepada pelajar-pelajar Malaysia di Jordan ini. Terima kasih atas tuan bagi menceritakan kepada kami tentang isu ini dan kesanggupan beliau turun bertemu pelajar-pelajar Malaysia di sini yang dahagakan isu-isu semasa sebegini yang mana saya kira memang susah untuk diadakan di sini dari mana-mana pihak sebelum ini atas dasar polisi Jordan yang begitu sensitif berkenaan isu ini.

Saya baca di akhbar-akhbar negara di ruang internet, blog-blog mahasiswa di Malaysia memang begitu bersemangat dalam menyentuh berkenaan isu tersebut, isu Palestin. Memang isu ini tidak lapuk untuk di bincangkan, untuk dikongsi bersama dan diterangkan kepada seluruh masyarakat Islam kerana ia berkaitan dengan tanah suci Islam sendiri dan tempat sejarah bagi umat Islam. Biarlah kita sebagai rakyat Malaysia yang berbangsa melayu ini pergi membantu rakyat Palestin sedang bangsa Arab sendiri berdiam diri tidak mahu terlibat secara langsung berkaitan dengan negara jirannya itu. Siapa lagi kalau kita umat Islam sendiri kan.

Walaubagaimanapun kita sebagai pelajar-pelajar Malaysia yang belajar di Jordan ini kena akur dan bertindak secara bijak atas sensitiviti berkaitan dengan isu berkenaan kerana dasar polisi negara Jordan ini. Kita buatlah sekadar yang termampu bagi membantu saudara kita nun di sana. Teruskan apa-apa tindakan yang dikira baik bagi membantu mereka. Moga apa yang kita buat ini mendapat meringankan bebanan saudara kita di sana dalam menentang Rejim Zionis itu dan mudah-mudahan Allah Taala membantu mereka-mereka yang berjuang dalam agamanya, amin.

p/s: untuk makluman lanjut tentang program ini bolehlah anda melawat ke link ROQS 2009 ini.

5 Comments »

Pendekatan

Sudah menjadi satu kebiasaan dalam gelanggang mahasiswa terdapat golongan yang aktif persatuan (mungkin dilabelkan sebagai manusia skema), dan golongan tolak persatuan. Mungkin anda termasuk dalam salah satugolongan tersebut. Walaubagaimanapun kita mempunyai pandangan masing-masing terhadap itu. Tetapi tidak menafikan bahawa terdapat golongan yang bersifat ‘pandai memberi komen’ terhadap segala program yang dibuat oleh orang persatuan tetapi dia sendiri tidak turut sama dalam program tersebut. Mereka hanya tahu ‘membebel’ dan ‘bercakap-cakap’ tetapi diri sendiri tidak mahu memberi sokongan dengan penglibatan sesuatu program yang dianjurkan. Mereka ini kita kelaskan sebagai apa? Oh aku tidak mahu melebelkan mereka ini dengan makhluk yang pelik-pelik. Itu kalian boleh fikir sendiri.

Apabila diperhatikan dengan sekilas pandang terdapat satu jurang antara mereka. Orang persatuan begini begini dan begini rupanya, gayanya, manakala orang yang bukan persatuan begitu begitu dan begitu lakunya, tabiatnya. Pelbagai keadaan yang pelik-pelik mungkin kalau kita senaraikannya. Mungkin kalian pernah terdengar kata-kata sedemikian;

Buat apa terlibat dengan persatuan, tujuan kita sebagai mahasiswa belajar. Bukannya kerja dengan buat program..

Dengan berpersatuan mengajar kita erti bagaimana mengurus masa dengan baik..

Eleh program sana sini, tapi belajar cam hampeh…

Eh jom join persatuan ni, kita boleh dapat sedikit pengalaman dan ilmu tentang ….

Hai kamu ni busy sangat sampai tak makan tak minum ni, kamu dapat gaji ke buat kerja-kerja ni

Dan macam-macam pandangan tentang itu bukan?. Baiklah, untuk post kali ini aku mahu fokus pada mereka yang bukan orang persatuan. Cara untuk tarik mereka yang bukan orang persatuan ini masuk sama bepersatuan. Oh mungkin sesetangah manusia akan mengatakan aku tidak adil bukan. Ok, sekiranya begitu, aku mahu kalian beri pendapat sendiri  mengenai golongan persatuan ini  pula.

Di sini aku memberikan pendapat secara personal tentang pendekatan dengan golongan yang pasif dengan persatuan.

1.Beri Mereka Peluang

Sesetengah dari mereka ini wujud manusia yang hanya pandai memberikan komen, cadangan, aduan, ini itu dan sebagainya. Kata mudahnya hanya pandai bercakap sahaja tapi buatnya tidak. Sekiranya begitu cuba berikan mereka sebarang jawatan atau bidang tugas bagi menguruskan sesuatu program atau organisasi. Kita  lihat setakat mana kemampuan mereka dalam mengendalikan sesuatu program berdasarkan apa yang mereka cakap-cakapkan sebelum ini. Kita jangan hanya lepaskan mereka hanyut begitu sahaja, bukanlah kita berikan mereka sesuatu jawatan atau bidang tugas tersebut atas dasar membalas dendam tetapi sebagai satu galakan untuk mereka turut sama merasakan apa yang kita lakukan selama ini demi kemaslahatan bersama juga. Kita perlulah bersikap bijak dalam memberikan mereka peluang tersebut. Seperti kecenderungan mereka dalam bidang tugas. Sekiranya mereka mahir misalannya dalam pengurusan, maka sesuaikan dengan kemahirannya. Takut-takut nanti bila sudah diberi tanggungjawab, mereka biarkan begitu sahaja pula. Kita perlu memantau dan berikan tunjuk ajar dengan baik.

2.Kreatif Dalam Membuat Program

Sebagai mahasiswa yang hebat, kita perlukan sesuatu benda yang segar, kreatif dan dapat menarik minat seseorang untuk turut serta bersama dalam menghadiri program yang bakal kita lakukan. Program yang agak bosan, memualkan fikiran, masih bersifat tetap sahaja dari dulu sampai sekarang tiada sebarang perubahan perlu di ubah dengan bijak. Mungkin program yang selama ini bersifat bosan sehingga sesetengah mahasiswa mengambil tindakan berkecuali dalam menghadirkan diri sehingga mereka di kelas golongan bukan orang persatuan. Ha itu merupakan tanggungjawab orang persatuan juga bagi menarik minat kawan-kawan yang lain untuk turut sama hadir menjayakan sesuatu program.

3.Bertolak ansur

Bagi sesuatu hubungan perlu ada tolak ansur. Baik dalam persahabatan, percintaan mahupun dalam hubungan kerjasama dalam menjayakan program. Orang persatuan perlulah menjalinkan hubungan yang baik dengan golongan yang bukan persatuan ini. Seperti contohnya belajar secara berkumpulan, jadikan diri sebagai kawan yang mendengar masalah sekiranya mereka menghadapi masalah. Berikan mereka layanan yang baik. Cuma memahami masalah mereka sehingga beranggapan apabila melibatkan diri dengan persatuan diri mula terabai dengan belajar. Berikan respon yang bijak sekiranya mereka banyak bertanya hal sedemikian. Berikan galakan dan idea yang bernas bahawa melibatkan diri dengan persatuan kita dapat menaikkan nilai tambah kemahiran dalam diri.

Ini merupakan sedikit pendapat dari aku. Mungkin kalian punya pendapat tersendiri. Berikan pendapat anda, kongsi bersama dengan aku. Terima kasih 🙂

1 Comment »

International Exhibitions’09 di Universiti Mu’tah

Syukur Alhamdulillah selesai sudah satu program di peringkat Universiti Mu’tah yang merupakan satu program tahunan yang melibatkan pelajar-pelajar luar negara yang belajar di Universiti Mu’tah mengambil bahagian dalam mempamerkan kebudayaan & kesenian negara masing-masing.

hari pertama majlis perasmian delegasi setiap kedutaan negara & delegasi universiti Mu'tah barisan ajk yang menjayakan ma'rad thaqofi'09

Bermula pada 11hb Mei 2009 sehingga 13hb Mei 2009, program ini berjalan dengan jayanya. Sebanyak 8 buah negara yang mengambil bahagian iaitu Saudi, Indonesia, Malaysia, Thailand, Palestin, Bahrain, Yaman, dan Oman. PERMATA mewakili Malaysia bagi menjayakan program di Universiti Mu’tah ini. Pameran sedemikian ini juga ada dijalankan di unversiti-universiti Jordan yang lain. Seperti di Universiti Yarmouk, Irbid , PERMAI menjadi wakil Malaysia. Di al-Bayt, Mafraq, PRISMA menjadi wakilnya. Universiti di Amman,PPMAJ menjadi wakilnya. Tahniah buat pengarah setiap wakil mantiqah dalam menjayakan ma’rad thaqafi pada kali ini.

Ma’rad thaqafi di Mu’tah pada tahun ini bertemakan kepada “Citrawana Malaysia , Negaraku Berdaulat”. Sedikit kelainan ma’rad thaqafi pada kali ini:-

  • Pertunjukan pentas di Dewan Masrah, Universiti Mu’tah. Iraq, Indonesia dan Malaysia mengambil bahagian dalam pertunjukan pentas ini yang dijalankan pada hari pertama program. Aku amat tertarik dengan pertunjukan dari Indonesia yang datang khas dari pelajar-pelajar sekolah antarabangsa mereka. Warna-warni dan kreatif. Kemahiran pelajar kita dalam silat mewakili Malaysia dalam pertunjukan pentas ini.
  • Walaupun peruntukan dari MSD dalam menjayakan gerai pameran Malaysia kali ini, namun PERMATA dapat melakukan dengan baik. Syabas!!
  • Upacara potong kek dan paluan gong sebagai majlis perasmian pembukaan TYT Dato’ Duta Malaysia dan Presiden Universiti Mutah bagi merasmikan gerai pameran Malaysia. Tahun sudah, untuk perasmian gerai Malaysia adalah pecah ais.
  • Beberapa demo yang diadakan di gerai pameran Malaysia kali ini bagi menarik pengunjung, seperti demo permainan tradisional mengikut adat (Congkak dan Sepak raga), demo pencak silat oleh KSSM, demo menganyam ketupat.
  • Di hari akhir ma’rad, PERMATA telah mengadakan pameran 17 jenis makanan Malaysia kepada pengunjung. Semuanya hasil idea dari pengarah ma’arad selaku presiden PERMATA sendiri. Dan semuanya hasil masakan dari ajk ma’rad bagi menambahkan lagi kemeriahan ma’rad kali ini. Syabas!!
  • Mempamerkan produk-produk makanan Malaysia. Walaupun rata-ratanya dahexpired date ;P

Diharapkan ma’rad thaqafi akan datang dapat dicorakkan dengan lebih hebat berbanding tahun ini dan tahun sebelum-sebelum ini. Sedikit pandangan dan nasihat aku untuk akan datang.

  • Sayangi aset-aset pameran yang lepas-lepas. Banyak aset-aset yang kita buat untuk ma’rad tidak dijaga dengan baik. Sekarang PERMATA ada wismanya sendiri dan ada bilik khas maka bolehlah dikemaseliakan bilik tersebut menjadi bilik simpan aset ma’rad dan dijaga dengan baik. Apabila tiba ma’rad akan datang, buat aset baru yang lebih segar dan kumpul. Maka tahun-tahun yang akan datang tu, bahan pameran jadi banyak. Ha nanti jangan la sibuk kata yang pihak MSD, kedutaan tak bagi sumbang bahan pameran.
  • Kepada sesiapa yang balik Malaysia tu, agak molek juga kiranya beli atau bawa bahan-bahan yang boleh dijadikan bahan pameran untuk ma’rad akan datang. Jadikan bahan individu, apabila ma’rad pinjamkan pada PERMATA. Tapi pihak pelaksana ma’rad kena jaga sungguh-sungguh la barang tersebut bila dipinjamgunakan. Bahan tu bukan senang untuk dapatkan. Nilainya amat berharga.
  • Kebiasaannya ma’rad thaqafi ini akan berlangsung pada fasal thani (sem kedua). Jadi, sekiranya pihak biro kebudayaan, kesenian dan sukan PERMATA mahupun MPPM sendiri dapat mengadakan program berunsur pertandingan kesenian. Contonya diadakan pertanding reka cipta replika rumah tradisional, masjid-masjid di Malaysia dan sebaginya. Boleh juga diadakan pertandingan gubah hantaran kahwen. Pertandingan melukis poster-poster menunjukkan kebudayaan, kesenian dan warisan Malaysia ke, ataupun diadakan pertandingan menjahit baju tradisional Malaysia. Jadi bahan-bahan pertandingan ini boleh dijadikan aset bahan untuk dipamerkan apabila ma’rad thaqafi nanti. Contoh lain pertandingan yang dapat aku fikir sekarang ni adalah anyam tikar, dan canting batik.

replika rumah dalam proses kerjasama antara ajk depan gerai pameran Malaysia persiapan

Sebenarnya bila kita di luar negara inilah membuatkan kita baru terfikir, baru kagum dengan tanah air kita. Sedang kita dulu di Malaysia tidak pernah terfikir untuk menghargai warisan Malaysia yang kaya dan penuh warna-warni ini. Oh tanah airku, Malaysia..

p/s: boleh lihat gambar lain di sini

Leave a comment »

Laluan itu..

22hb April 2009
Bertempat di sebuah sekolah di Amman, Jordan (Madrasah al-Manahij al-A’lami.
Berlangsungnya satu program pameran kebudayaan di sekolah tersebut dengan penglibatan beberapa buah negara seperti Jordan sendiri, Syria, Kuwait, Palestain, Maghribi, Sudan, Iraq, Turki, Malaysia dan Indonesia juga tidak lepas dalam penglibatan pameran kebudayaan tersebut.

Cuma kami sahaja, pihak Jabatan Penuntut Malaysia telah menjemput supaya kami mengadakan dua persembahan. Pertama adalah persembahan nyanyian lagu rakyat Puteri Santubong dan Pantun Budi serta persembahan kedua adalah pertunjukan silat tempur.

Alhamdulillah reaksi dari pengunjung warga arab amat baik sekali. Ini merupakan langkah pertama bagi Kelab Silat Mahasiswa Malaysia Jordan sebenarnya, kerana mereka mula bertapak semula di bumi Jordan yang mana sekian lama dahulu terkubur begitu sahaja. InsyaAllah selepas ini ia menjadi satu cara untuk kita memperkenalkan warisan Malaysia di Jordan khususnya dan dunia arab amnya. Gerak seni Khairul Anuar dan kawan-kawannya yang bertempur tanpa senjata serta menggunakan senjata telah menarik minat warga arab yang hadir menyaksikan pertunjukan silat tersebut.

Nyanyian lagu rakyat bawaan dari Tarmizi dan Khairul Openg tidak kurang hebatnya serta mainan muzik tradisional oleh kawan-kawan. Mereka merupakan kumpulan nasyid Sarawak yang mempunyai suara yang hebat. Pernah mereka mendapat pujian dari (Rais Jameah) Ketua Universiti Mu’tah sewaktu mereka membuat persembahan nasyid pada program KOMIS yang lepas.

 

24hb April 2009
Bertempat di Bangunan Jabatan Penutut Malaysia Jordan. Satu persidangan Mesyuarat Agung Kelab UMNO Jordan (KUJ) kali ke-4 berlangsung dengan jayanya. Persidangan ini sudah lama lama tidak di adakan sebelum ini kerana peralihan kuasa terus untuk kerusi pengerusi oleh Saudara Muhaimin dari Saudara Helmi Abdullah.

Entah mengapa aku telah dicalonkan bagi kerusi pengerusi Kelab UMNO Jordan (KUJ) pada sesi ini. Entah mengapa juga aku telah menjadi pengerusi KUJ setelah menang 21 undian bagi kerusi pengerusi. Maaf kepada kawan-kawan yang kurang mendapat undian yang banyak, selepas ini kita dapat meneruskan misi kelab dan belajar bersama-sama. Usah kita bermasam muka. Kita terus kawan. Syabas pada kawan-kawan yang menang undian dan terpilih menjadi Ahli Anggota Tertinggi KUJ pada sesi ini. Harap kita dapat meneruskan agenda kelab dengan jayanya.

Sebelah malamnya pula sebuah majlis Annual Dinner yang dihadiri oleh Dato’ Duta dan Datin, pengawai-pengawai Kedutaan dan Jabatan Penuntut Malaysia Jordan serta ahli-ahli KUJ. Majlis ini bertujuan bagi mengenalkan barisan pimpinan KUJ yang baru dengan pihak Kedutaan, Jabatan Penuntun Malaysia Jordan dan ahli-ahli KUJ. InsyaAllah aku akan cuba lakukan yang terbaik untuk kelab. Sokongan padu dan kerjasama dari kalian amat di perlukan.

 

25hb April 2009
Sekali lagi aktiviti kebudayaan di jalankan di Muzium Kanak-Kanak (Mathaf al-Atfal), Amman, Jordan. Penyertaan dari lima buah negara ASEAN, seperti Brunei, Indonesia, Malaysia, Thailand dan Filipina memperagakan tarian kebudayaan negara masing-masing. Lima buah gerai di buka bagi mempamerkan negara masing-masing. Dari pihak Malaysia, kami membuat pertunjukan tarian zapin asas dan pertunjukan silat. Kalian boleh lihat di sini dan di sini.

Pengunjung yang datang amat menggalakkan. Arab-arab yang hadir sangat berminat dengan kebudayaan yang jauh berbeza dengan budaya mereka (ooh mungkin hanya warga arab di Amman sahaja, jauh kurang berminat dengan di Mu’tah rasanya.huhuhuhu….)

Aku  berimaginasi sebentar, 

begini agaknya suasana Malaysian Day sekiranya jadi

 

Aku berharap, aktiviti kebudayaan sedemikian yang mempamerkan seni, budaya dan warisan Malaysia dapat diluaskan lagi di dunia arab ini. Ia bukan sahaja dapat memperkenalkan negara Malaysia kepada negara arab, walhal dapat memberikan keutuhan warisan negara pada diri anak-anak Malaysia yang belajar di sini. Usah lupa dengan warisan negara. Ingat sejarah, hidup kita anak Malaysia.

Indah bukan Malaysia itu…

Warna-warni..penuh dengan budaya, adat, seni dan warisannya.

p/s:-gambar lain boleh lihat di sini.

4 Comments »

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

a wife, a mom and a student~

catatan seorang ibu yang dah tak berapa muda~

Bayan

bicara rasa sang bayan

DropShort

A Pit Stop For Short Attention Span